اطلاعات پزشکی نشان می‎دهد پیاده روی در کاهش وزن و لاغری و حفظ تناسب اندام زنان به خصوص افراد بالای ۵۰ سال بسیار موثر است. محققان دریافتند افرادی که به طور منظم ۳۰ دقیقه در روز و ۵ بار در هفته پیاده روی می‎کنند، شاخص توده بدنی (BMI) کمتری دارند. 

لاغری لاغری برای لاغری پیاده روی بهتر است یا باشگاه رفتن؟

محققان این مطالعه دریافتند پیاده روی باعث کاهش اندازه دور شکم و کاهش شاخص توده بدنی در زنان می‎شود. البته در مورد مردان تمرینات ورزشی دیگر و رفتن به باشگاه بیشتر باعث کاهش چربی شکم و در نتیجه کاهش سایز دور کمر در مقایسه با مردانی که پیاده روی می‎کنند، می‎شود. اندازه دور شکم شاخص بسیار مهمی برای سلامتی افراد است زیرا نشان می‎دهد چه میزان چربی اطراف ارگان‎های حیاتی بدن مثل قلب انباشته شده است. اطلاعات پزشکی نشان داده باشگاه رفتن در مردان کمتر باعث کاهش شاخص توده بدنی می‎شود و بیشتر باعث کوچک شدن شکم می‎شود. البته این موضوع را می‌توان این گونه توضیح داد که مردان با انجام تمرینات  در باشگاه عضله سازی می‎کنند و چون وزن عضله از چربی بیشتر است، وزن آنها بیشتر می‎شود و در نتیجه BMI بالاتری دارند. اما مردانی که پیاده روی می‎کنند وزن کم می‌کنند و BMI آنها هم کاهش پیدا می‎کند. (شاخص توده بدنی عددی است با استفاده از قد و وزن و نوع استخوان بندی فرد محاسبه می‎کنند و نشان دهنده اضافه وزن یا میزان چربی بدن است.)

پیاده روی نسبت به ورزش‌های دیگر مزایایی دارد.پیاده روی آسان است و اکثر افراد قادر هستند آن را انجام دهند، به وسیله یا امکانات خاصی نیاز ندارد، به سادگی می‎تواند در برنامه‎های روزانه فرد گنجانده شود و در هر زمان و مکانی می‎توان این ورزش را انجام داد. بهترین پزشکان دریافتند افرادی که به طور منظم ۳۰ دقیقه در روز و ۵ بار در هفته پیاده روی می‎کنند به طوری که ضربان قلبشان بالا رود و عرق کنند، نسبت به افراد دیگر شاخص توده بدنی و اندازه دور شکم کمتری دارند و در نتیجه در وضعیت بهتری از نظر سلامتی هستند. البته این به معنی بی فایده بودن ورزش‌های دیگر مثل شنا، دوچرخه سواری و سایر ورزش‌ها نیست. هر ورزشی اگر به طوور منظم برای مدت طولانی انجام شود برای لاغری و تناسب اندام مفید است. 

منبع: www.nhs.uk

مطالب مرتبط: 

رژیم خام گیاهخواری معجزه‌ای برای لاغری!

۵ غذای مفید برای لاغری!

برای لاغری و تناسب اندام بیشتر بخوابید!