شاد بودن و خوشبختی از درون خود آدم‌ها نشات می‌گیرد. اگر از درون افسرده و غمگین باشید، یا اگر از درون ناتوان باشید، هر اتفاقی هم که در دنیای بیرون بیفتد باعث خوشحالی شما نخواهد شد. از سوی دیگر اگر هیجان‌ها و رفتارتان را در مسیر درست هدایت نکنید، احتمالاً جهان شما هم وضعیت بدتری پیدا خواهد کرد. اگر می‎خواهید شاد و خوشبخت زندگی کنید از انجام این کارها اجتناب کنید.

برای اینکه خوشبخت باشید، این کارها را نکنید! خوشبخت برای اینکه خوشبخت باشید، این کارها را نکنید! happiness

فکر کردن به گذشته و آینده

برای اینکه شاد و خوشبخت باشید باید افکارتان را مدیریت کنید. وقتی افکار مدیریت شده باشند، فکر کردن به گذشته و آینده «بخشی» از زندگی روزمره شما خواهند شد و نه همه زندگی شما. برای بودن در لحظه‌ حال، یکی از روش‌ها استفاده از تمرین تنفس و تمرکز روی دم و بازدم است. یکی دیگر از روش‌ها ذهن‌آگاهی روی کاری است که در لحظه در حال انجام آن هستید. مثلاً اگر در حال رانندگی هستید، به جای فکر کردن به حرف‌های رئیس‌تان (یا استاد یا همکارتان)، به چیزی که درست در روبه روی شما می‌گذرد تمرکز کنید. مثلاً به ماشین‌هایی که از کنار شما رد می‌شوند، به درختان، به آدم‌ها، به ساختمان‌ها.

مقایسه زندگی خودتان با دیگران

اگر به تمام چیزهایی فکر کنید که دیگران دارند ولی شما ندارید (مثل شغل پردرآمد، روابط عاطفی سالم، موفقیت، شهرت، زیبایی) سپس در ذهن‌تان تصور کنید که شما هم اگر آن چیزها را داشتید چقدر خوشبخت بودید. اگر این‌طور فکر کنید مطمئن باشید احساس بدبختی تمام وجودتان را فراخواهد گرفت. مشکل این است که همیشه یکی هست که از شما بهتر باشد. اگر می‌خواهید این حس را نداشته باشید، به جای مقایسه با دیگران، خودتان را با خودتان مقایسه کنید. موفقیت‌ها و شکست‌هایی را که در زندگی شخصی‌تان داشته‌اید در نظر بگیرید. رشدی را که در زندگی کرده‌اید در نظر بگیرید. یا به کارهایی که موفق به انجام آن نشده‌اید، دقت کنید. سپس طرح‌هایی تازه برای پیشرفت در آن حوزه‌ها برای خودتان بچینید.

دنبال مقصر گشتن

به جای اینکه در اتفاقات بدی که برایتان می‌افتد، اوضاع اقتصادی مملکت، رئیس‎تان، دوستان و خانواده‌تان را مقصر بدانید، سعی کنید مسئولیت بپذیرید و نقاط ضعف خود را شناسایی کنید. افراد موفق بخش عمده‌ای از شکست‌های خود را به دلایل درونی و ضعف در توانمندی‌ها یا برنامه‌ریزی‌هایشان نسبت می‌دهند تا به وضعیت خانوادگی یا اجتماعی. برای این که این احساس‌ها را نداشته باشید، سعی کنید تا جای ممکن به مسئولیت خودتان در اتفاق‌ها توجه کنید.

راضی نگه داشتن دیگران

اگر سعی کنید همه شما را دوشت داشته باشند، همه را از خودتان راضی نگه دارید، به هیچ کس نه نگویید و … هرگز شاد و خوشبخت نخواهید بود. باید جوری باشید که هستید، نه جوری که دیگران دوست دارند باشید. سعی کنید با هیجان‌هایتان به صورت واقعی روبرو شوید. یعنی احساس‌هایتان را همانگونه که هستند ابراز کنید. خیلی از آدم‌ها حتی وقتی عصبانی یا غمگین هستند هم لبخند می‌زنند. همه لبخند را دوست دارند، ولی مشکل این است که با وجودی که لبخند می‌زنید، ولی خودتان احساس خوبی ندارید. در اولویت‌هایتان تجدید نظر کنید، اگر فکر می‌کنید که باید اول به کارهای خودتان برسید، کارهای دیگران را قبول نکنید. من فکر می‌کنم آدم‌های اصیل، آدم‌هایی که واقعی هستند، آدم‌هایی که خودشان را قبول دارند و عزت نفس بالایی دارند، دوست داشتنی‌تر و محبوب‌تر از «بله قربان گو»ها هستند.

منبع: salamatnews.com