اگر افسرده هستید و داروهای ضد افسردگی برایتان اثربخش نبوده است، می‌توانید این توصیه‌ها را به جای مصرف دارو یا همزمان با مصرف دارو به کار ببندید. اما فراموش نکنید حتما با پزشک خود مشورت کنید تا مطمئن شوید درمان‌های درستی را انتخاب کرده‌اید.

بدون مصرف دارو، افسردگی را درمان کنید افسردگی بدون مصرف دارو، افسردگی را درمان کنید

فعالیت بدنی‌تان را افزایش دهید: ورزش منظمی که ضربان قلب را بالا می‌برد می‌تواند علائم بیماری را کاهش دهد. ورزش جریان خون را افزایش داده در نتیجه جریان خون مغز نیز افزایش می‌یابد و به ترشح مواد شیمیایی و هورمون‌ها در مغز، به خصوص هورمون‌های ضد افسردگی کمک می‌کند. نیازی نیست بدوید تا از فواید ورزش بهره‌مند شوید. یک پیاده‌روی معمولی به مدت نیم ساعت و ۵ روز در هفته اثر زیادی در درمان دارد. 

به کیفیت خواب‌تان توجه کنید: افسردگی باعث بی‌خوابی می‌شود و بی‎خوابی شما را افسرده‌تر می‌کند. اگر نمی‌توانید خوب بخوابید حتما از پزشک کمک بگیرید. شاید مشکلاتی مثل آپنه خواب دلیل بی‌خوابی شما باشد. در رختخواب مطالعه نکنید، تلویزیون تماشا نکنید و با لپ تاپ کار نکنید. فقط زمانی که آماده خواب هستید به رختخواب بروید. در طول روز چرت نزنید. هر شب سر ساعت مشخصی به رختخواب بروید. حتما باید اتاق خواب کاملا تاریک باشد. قبل از خواب از کافئین، الکل، نیکوتین، غذای سنگین و مکالمه‌های ناراحت کننده پرهیز کنید. ورزش را به صبح یا عصر موکول کنید. 

در مشاوره گروهی شرکت کنید: این مهم است که با افرادی آشنا شوید که مشکل شما را دارند و ببینید که تنها نیستید و بتوانید از حمایت گروهی بهره‌مند شوید. قبل از شرکت در این گروه‌ها از برنامه‌ها و اهداف درمانی و فعالیت‌های آنها پرس و جو کنید.  

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط: 

نشانه‌های افسردگی

چند ماده غذایی برای تنظیم خواب شبانه