اضطراب را می توان با سطوح ناکافی سروتونین مغز که یک انتقال دهنده عصبی برای کمک به کاهش هورمون های استرس است، مرتبط دانست. برخی غذاها به تولید مواد شیمیایی که خلق و خوی را افزایش می دهند، کمک می کنند در حالی که برخی دیگر از غذاها تشدید کننده اضطراب هستند.

درست است که مواد غذایی که مصرف می کنید، علت اصلی احساسات شما نیستند، ولی می توانند بر شدت و چگونگی این احساسات به طور کامل تاثیر بگذارند. محققان اعتقاد دارند سطوح اضطراب با تحریک بیش از حد هورمون هایی مانند گلوتامات و اپی نفرین که می توانند منجر به واکنش های شدید اضطراب شوند، ارتباط دارد. غذاهای فراوری شده مقصران اصلی افزایش اضطراب شناخته شده اند. خبر خوب این است که با کاهش مصرف این محرک های غذایی می توان اضطراب را به کلی سرکوب کرد. در این مطلب چند ماده غذایی موثر بر اضطراب را معرفی می‌کنیم.

این مواد غذایی شما را دچار اضطراب می‌کنند! اضطراب این مواد غذایی شما را دچار اضطراب می‌کنند!

ماکارونی 

کربوهیدرات‎های تصفیه شده مانند ماکارونی سفید، نان سفید، نان شیرینی، آب نبات و نوشیدنی های شیرین، می توانند با افزایش ناگهانی قند خون و افت سریع آن خلق و خو را تحت تاثیر قرار دهند. محققان دانشگاه کلمبیا معتقدند رژیم های غذایی سرشار از غلات سبوس دار خطر ابتلا به افسردگی و استرس را به میزان زیادی کاهش می‎دهد.

لبنیات پرچرب 

این نوع لبنیات حاوی چربی های ترانس است که باعث اختلال جریان خون به مغز می شود و یکی از پیامدهای مصرف آنها افسردگی، اضطراب و دیگر مسائل مرتبط با بهداشت روانی است. افرادی که از غذهای سرخ شده، گوشت های فرآوری شده، لبنیات پرچرب و دسرهای شیرین استفاده می کنند، ۵۸ درصد بیش از سایرین در معرض خطر افسردگی و اضطراب قرار دارند.

سس گوجه فرنگی 

این نوع سس منبع پنهان فروکتوز بالا است که درست مانند کربوهیدرات های ساده منجر به افزایش سریع قند خون و کاهش ناگهانی آن می شود که خود اضطر‌اب شدید را به همراه دارد.

قهوه 

کافئین دارای یک اثر محرک بر روی سیستم عصبی است و باعث آزاد سازی هورمون استرس به نام کورتیزول می شود. آزاد سازی این هورمون با بی خوابی و افزایش سطوح اضطرا‌ب ارتباط دارد. 

گوشت گاو 

اگرچه گوشت قرمز حاوی ویتامین های گروه ب است و باعث کاهش سطح استرس می شود، اما افزودنی های موجود در این گوشت از قبیل منو سدیم گلوتامات منجر به افزایش سطح گلوتامات در مغز می شود که یکی از هورمون های تحریک کننده اضطر‎اب و استرس است.

نوشابه های انرژی زا 

مصرف این نوشابه ها می تواند اضطر‌اب را دو برابر کند. این نوشیدنیها نه تنها حاوی کافئین است بلکه شیرین کننده های مصنوعی به نام آسپارتام دارد که به طور قابل توجهی منجر به کاهش سطح سروتونین در مغز می شود.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

اگر اضطر‌اب دارید، ترشی بخورید

آیا تغذیه بر سلامت روحی و روانی ما تاثیر دارد؟