اطلاعات پزشکی نشان می‎دهد که کلسترول بالا باعث تشکیل پلاک در عروق خونی و در نتیجه منجر به گرفتگی عروق (تصلب شرایین)، بیماری قلبی، سکته قلب و سکته مغزی می‎شود. تغذیه نقش مهمی در کنترل کلسترول بد خون یا همان LDL دارد. در این مطلب چند ماده غذایی مفید در این مورد را برای شما معرفی کرده‌ایم. 

کلسترول کلسترول با این غذاها کلسترول خون را کاهش دهید

شکلات تلخ حاوی فلانوئید است. فلانوئید آنتی اکسیدانی است که باعث کاهش LDL می‎شود. فقط باید توجه داشته باشید که در مصرف آن زیاده روی نکنید زیرا مقدار زیادی چربی اشباع شده و شکر نیز دارد. می‎توانید از پودر کاکائو نیز در آشپزی خود استفاده کنید تا هم از خواص آن بهره‌مند شوید و هم کالری اضافی دریافت نکنید. آووکادو حاوی اسید اولئیک است. این ماده از تشکیل پلاک در عروق جلوگیری کرده و باعث کاهش کلسترول بد (LDL) خون می‎شود. می‌توانید آووکادو را به سالاد اضافه کنید یا از روغن آن در آشپزی استفاده کنید. چای سیاه و چای سبز هر دو مقدار زیادی آنتی اکسیدان دارند که باعث کاهش LDL می‎شود. اما چای سبز چون فرآوری نشده مقدار بیشتری آنتی اکسیدان دارد. 

آجیل یا دانه‌های روغنی مثل پسته، بادام و گردو سرشار از اسیدهای چرب اشباع نشده هستند و می‎توانند برای کاهش کلسترول خون مفید باشند. بهتر از آجیل خام و بدون نمک استفاده کنید و فراموش نکنید این دانه‌‎ها کالری زیادی دارند پس در مصرف آنها زیاده روی نکنید. اطلاعات پزشکی نشان می‎دهد غلات کامل مثل بلغور جو، برنج قهوه‌ای و جو دوسر در کاهش LDL خون مفید هستند. ماهی سالمون، تن و ساردین سرشار از اسیدهای چرب امگا۳ هستند که باعث کاهش تری گلیسیرید خون می‎شوند. بهترین پزشکان توصیه می‎کنند که سعی کنید ماهی را سرخ کرده نخورید تا غذایی سالم باشد. روغن زیتون یکی دیگر از خوراکی‎های مفید برای کاهش کلسترول بد خون است. دانه سویا یا شیر سویا و همچنین حبوبات به خصوص انواع لوبیا می‎تواند مفید باشد. پکتین موجود در سیب و گلابی باعث کاهش LDL می‎شود. مرکبات مثل پرتقال و لیمو هم به خاطر فیبر زیادی که دارند باعث کاهش LDL می‎شوند.

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط: 

پیاز می‎تواند کلسترول خون را کاهش دهد!

چگونه تری گلیسیرید خون را کاهش دهیم؟

اگر تری گلیسیرید دارید از این غذاها پرهیز کنید

راهکارهایی برای کاهش کلسترول