نفخ شکم از شایع‌ترین علائم گوارشی است که در زنان بیشتر از مردان بروز پیدا می‌کند. گاهی اوقات مواد غذایی که می‌خوریم، می‌توانند باعث آن احساس پری و گازدار بودن معده شوند. در اینجا لیستی از مواد غذایی که ممکن است باعث نفخ شکمتان شوند را بیان می‌کنیم.

این غذاها باعث نفخ شکم می‎شوند نفخ این غذاها باعث نفخ شکم می‎شوند

غذاهای شور و چرب

سدیم به خودی خود ممکن است باعث ایجاد گاز نشود، اما قطعا باعث احتباس آب می‌گردد. میزان مجاز مصرف سدیم در روز ۲۳۰۰ میلی‎گرم در روز است. برای آنکه مطمئن شوید از ۲۳۰۰ میلی گرم سدیم در روز تجاوز نمی‌کنید، مقدار نمکی که به غذا اضافه می‌کنید را کاهش دهید و برچسب مواد غذایی را بخوانید. چربی، روند هضم را کند می‌سازد و به غذا، زمان بیشتری برای تخمیر می‌دهد. همچنین احساس پر بودن و سنگینی معده را افزایش می‌دهد.

لبنیات

نفخ یکی از علائم عدم تحمل لاکتوز است و گاز معده معمولا یک علامت شایع آن است. محدود کردن مقدار شیر، پنیر، ماست و بستنی که می‌خورید می‎تواند مفید واقع شود. می‎توانید شیر بدون لاکتوز بنوشید یا برای کمک کردن به بدنتان برای هضم محصولات لبنی، قرص‌های لاکتایید مصرف کنید.

صیفی‌جات

مصرف بیش از اندازه خوراکی‌های مرطوبی مانند خیار و کدو می‌تواند منجر به ایجاد نفخ شود. سبزیجاتی مانند بروکلی، کلم و مارچوبه نیز از نفاخ‎ها هستند. شما برای کاهش گازی که این خوراکی‎ها تولید می‌کنند، نمی‌توانید هیچ کاری انجام دهید. اما خوردن آنها در حد اعتدال و با سایر مواد غذایی باید به جلوگیری از نفح شکم پس از خوردن آنها کمک کند.

سیب و گلابی

هر یک از این میوه‌ها حدود ۵ گرم فیبر دارند، بنابراین یک منبع عالی از فیبر محلول هستند. اما آنها می‌توانند برای معده‌های حساس، ایجاد مشکل کنند! خوردن نصف یا یک چهارم از این میوه‌ها یا پوست کندن آنها قبل از خوردن هضم آنها را آسان‎تر می‎کند. 

آدامس و آبنبات و نوشابه

هنگامیکه شما این‌ها را می‌جوید یا می‌مکید، در نهایت به دفعات بیشتری عمل بلع را انجام می‌دهید. این یعنی شما احتمالا هوای بیشتری فرو می‌برید. این خوراکی‎ها حاوی شیرین کننده‌های مصنوعی نیز هستند که می‌توانند به مشکلات دستگاه گوارشی منجر شوند. نوشیدنی‌های گازدار مانند نوشابه و آبجو هم، دی اکسید کربن آزاد می‌کنند که می‏‎تواند تولید گاز معده کند. 

حبوبات

برخی از خوراکی‌ها مانند عدس و لوبیا هم به‌خودی‌خود نفاخ هستند. غذا خوردن بیشتر از نیاز روزانه یا به عبارتی پرخوری، نوشیدن مایعات حین غذا و خوب نجویدن غذا، خالی بودن معده برای مدت طولانی، بی خوابی و حرکت شدید بعد از غذا خوردن از دیگرر علل نفخ معده هستند.

درمان نفخ معده

بهترین غذا برای درمان نفخ شکم مصرف «نخودآب» با ادویه دارچین و زعفران است. به این ترتیب که مقدار دلخواه نخود را با آب پخته و به آن ادویه اضافه کرده و مصرف کنند البته نخودآب را با مقداری گوشت نیز می‌توان پخت. مصرف برخی گیاهان دارویی و سنتی مثل زیره، رازیانه، گلپر، هل، آویشن، نعناع، ریحان و زنجبیل نیز برای درمان این مشکل مفید هستند. می‌توانید ۲ قاشق غذاخوری گلپر ساییده را با ۲ قاشق غذاخوری پودر نبات مخلوط کنید و آن را به همراه عرق بهار نارنج، بنوشید.

منبع: tebyan.net و fitnessmagazine.ir

مطالب مرتبط:

خوراکی‌های ممنوعه برای مبتلایان به زخم معده