وقتی صحبت از سلامت استخوان ها و پیشگیری از پوکی استخوان به میان می آید، همه به یاد کلسیم می افتند. اما مصرف کلسیم به تنهایی کافی نیست و در کنار آن باید سبک زندگی سالم از جمله رژیم غذایی سالم را رعایت کرد. برای پیشگیری از پوکی استخوان علاوه بر مصرف کلسیم، محدود کردن برخی خوراکی‎های نامناسب برای سلامت استخوان ها ضروری است.

از این خوراکی‎ها پرهیز کنید تا پوکی استخوان نگیرید! پوکی استخوان از این خوراکی‎ها پرهیز کنید تا پوکی استخوان نگیرید!

قهوه

کافئین به طور جزئی در جذب کلسیم مشکل ایجاد می کند. یک فنجان قهوه می تواند مانع از جذب حدود ۶ میلی گرم کلسیم شود که معادل میزان کلسیم موجود در یک قاشق شیر است. بنابراین توصیه می شود که قهوه تان را با شیر میل کنید تا جبران شود. اگر عادت به نوشیدن نوشابه نیز دارید، همین تاثیر را به جا می گذارد. علاوه بر این امکان دارد که اسید فسفریک موجود در اکثر نوشیدنی های گازدار (که برای نگهداری آن ها افزوده می شود) بافت استخوان ها را ضعیف کند. 

نمک

خوردن غذاهای شور میزان کلسیم دفع شده از طریق ادرار را افزایش می دهد و این مساله به ضعیف شدن استخوان ها منجر می شود. نمک همچنین باعث اسیدی شدن خون می شود و به این ترتیب نیز احتمال بروز التهاب در بدن افزایش پیدا می کند که برای سلامت مفاصل مضر است. به عقیده متخصصان نباید روزانه بیش از ۶ گرم نمک مصرف کرد. عادت کنید که برچسب مواد غذایی را با دقت مطالعه کنید. در حالت کلی هر ماده غذایی ۱۰۰ گرمی که حاوی بیش از ۵/۰ گرم سدیم باشد خیلی شور محسوب می شود و برای سلامتی تان مضر است.

گوشت قرمز

داشتن یک برنامه غذایی پر از گوشت قرمز به معنای جذب پروتئین بالا است و پروتئین زیاد باعث دفع کلسیم از طریق ادرار می شود. در روند هضم غذا پروتئین های حیوانی اسیدهایی آزاد می کنند که pH بدن را تغییر می دهند هر چه pH بدن اسیدی تر باشد احتمال پوکی استخوان نیز بالاتر می رود. میزان پروتئین مورد نیاز زنان ۴۶ ومردان ۵۶ گرم در روز است. در کنار مصرف پروتئین میوه و سبزی و غلات زیادی مصرف کنید تا تعادل اسید و باز در بدن حفظ شود.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط:

چگونه از پوکی استخوان جلوگیری کنیم؟

برای پیشگیری از پوکی استخوان، سیب سبز بخورید