اطلاعات پزشکی نشان می‎دهد مرگ و میر ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی اولین عامل مرگ و میر است و مهمترین علت بیماری قلبی، فشار خون بالاست. رژیم غذایی نقش بزرگی در کنترل فشار خون و داشتن فشار خون طبیعی ایفا می کند. توصیه های غذایی برای کاهش فشار خون، تاکید بر کاهش مصرف چربی و سدیم و پرهیز از الکل دارد.

با این خوارکی‌ها، فشار خون را کنترل کنید فشار خون با این خوارکی‌ها، فشار خون را کنترل کنید

موز

متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند افراد بزرگسال باید حداقل ۴۷۰۰ میلی گرم در روز پتاسیم مصرف کنند و دریافت سدیم هم نباید بیشتر از ۲۳۰۰ میلی گرم در روز باشد. بنابراین میوه هایی مانند موز، زردآلو، پرتقال، انجیر، گریپ فروت، هلو، انگور و آلو که سرشار از پتاسیم هستند، نقش مهمی در کنترل پرفشاری خون دارند.

شیر 

بسیاری از رژیم های غذایی سالم، تاکید بر استفاده از غذاهای غنی از کلسیم برای کاهش فشار خون دارند. مصرف روزانه کلسیم باید ۱۰۰۰ تا ۱۲۰۰ میلی گرم باشد یعنی چیزی حدود ۲ تا ۳ لیوان شیر. سایر منابع کلسیم عبارتند از پنیر و خانواده کلم‌ها.

بلغور جو 

دارای فیبر بسیار بالا بوده و کم چرب و کم سدیم است. مصرف بلغور جو دو سر در پایین آوردن فشار خون موثر بوده، احتمال سکته های قلبی و مغزی را کاهش داده و در بهبود کارآیی قلب بسیار مفید است. مصرف بلغور جو در وعده صبحانه یک راه عالی برای داشتن انرژی در تمام طول روز است.

چغندر

اطلاعات پزشکی حاصل از مطالعات اخیر محققان نشان می‎دهد چغندر می‎تواند فشارخون را کاهش دهد. نیترات موجود در آب چغندر این تاثیر را روی فشار خون دارد.

سیب زمینی

غنی از پتاسیم و منیزیم است، این دو ماده معدنی به کاهش فشارخون کمک می کنند. سیب زمینی همچنین سرشار از فیبر است که برای داشتن یک رژیم غذایی سالم ضروری است.

سبزیجات

غذاهای غنی از پتاسیم به کلیه ها اجازه می دهد مقادیر بیشتری سدیم را از طریق ادرار دفع کنند و همین روند باعث کاهش فشارخون می شود. سبزیجات برگ دار مانند کاهو، کلم پیچ، شغلم و اسفناج سرشار از پتاسیم است.

توت‌ها

سرشار از فلاونوئیدها هستند که نشان داده شده مصرف آنها به داشتن فشارخون پایین کمک می کند. میوه های خانواده توت را می‌توان در وعده صبحانه همراه با غلات کامل مصرف کرد.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

نمک برای فشار خون خطرناک‌تر است یا شکر؟