۷۰ درصد خانوارهای ایرانی با کمبود آهن و کم خونی مواجه هستند و سالانه ۵۷۵ میلیون دلار در کشور صرف ضرر و زیان ناشی از کمبود آهن می شود. مصرف انجیر می تواند یک چهارم نیاز روزانه بدن به آهن را تامین کند به ویژه اگر با آب پرتقال خورده شود.

اگر کم خونی دارید، انجیر بخورید کم خونی اگر کم خونی دارید، انجیر بخورید

به روزه دارانی که به کم خونی دچار هستند، توصیه می‎شود چهار عدد انجیرخشک، یک ساعت قبل از وعده سحر یا یک ساعت بعد از وعده افطار میل کنند. برای این گفته می شود خوردن انجیر قبل یا بعد از وعده های سحر یا افطار باشد، چون ممکن است در این وعده ها لبنیات مصرف شود و کلسیم موجود در لبنیات مانع جذب آهن موجود در انجیر خواهد شد. بهتر است انجیر را با اب پرتقال بخورید زیرا ویتامین سی (C) موجود در آب پرتقال، جذب آهن را بالا می‌برد. انجیر تازه را از اوایل خرداد تا اوایل شهریور می توان یافت اما انجیر خشک در هر زمان یافت می شود. انجیر حاوی مقادیر زیادی آهن و ویتامین C است. مخلوطی از این دو ماده‌ی مغذی، آن را به یک میوه‌ی فوق العاده برای افرادی که کم خونی دارند، مخصوصا افراد مبتلا به کم خونی فقرآهن تبدیل کرده است. از طرفی انجیر به خاطر داشتن قند فراوان باعث فعالیت سلول ها و تولید انرژی زیاد در بدن نیز می شود، همان چیزی که معمولا کم خون ها از آن شکایت دارند.

انجیر بهترین داروی آزمایش شده و خوش طعم برای درمان یبوست است. فیبر موجود در انجیر به عملکرد سالم روده‌ها کمک می‌کند و مانع بروز یبوست می شود. برای رفع یبوست ۱۰ عدد انجیر خشک را به خوبی شسته و در ظرف آبی بخیسانید و صبح ناشتا میل کنید. انجیر به علت داشتن پتاسیم، درجه قلیایی بدن را بالا برده و در دفع اوره و چربی خون بسیار موثر است. علاوه بر این پتاسیم عنصری است که به کنترل فشار خون کمک می کند. کمبود پتاسیم به خصوص زمانی که با افزایش مصرف سدیم همراه باشد، می تواند منجر به فشارخون بالا شود. در هر ۴۰ گرم انجیر تازه ۲۴۴ میلی گرم پتاسیم (۷ درصد نیاز روزانه)، ۵۳ میلی گرم کلسیم و ۱.۲ میلی گرم آهن (۶ درصد نیاز روزانه) وجود دارد. هر ۲۲۴ گرم انجیر، ۷۹ میلی گرم کلسیم دارد. تحقیقات نشان داده است که کلسیم در انجیر به همان اندازه ی کلسیم موجود در شیر است. کلسیم موجب افزایش تراکم استخوان و پتاسیم، دفع کلسیم از طریق ادرار را کاهش می دهد، از این رو انجیر یکی از بهترین میوه ها برای افزایش تراکم استخوان است و از پوکی استخوان پیشگیری می کند.

منبع: akairan.com و salamatnews

مطالب مرتبط: 

نشانه‌های کمبود آهن در بدن چیست؟