اگر تری گلیسیرید (triglycerides) خونتان بالاست و مراقب رژیم غذایی‌تان برای کنترل آن هستید، باید بدانید حتی در میان میوه‌ها و سبزیجات که به نظر کاملا سالم و مفید هستند، هم مواردی هست که بهتر است از آنها پرهیز کنید.

در میان سبزیجات بعضی از آنها که نشاسته‌ای هستند مثل ذرت و نخود فرنگی را بهتر است مصرف نکنید تا بدن نشاسته اضافی را به تری گلیسیرید تبدیل نکند. به جای آنها بهتر است گل کلم، کلم پیچ و قارچ را انتخاب کنید. اگرچه حبوبات سرشار از فیبر و مواد مغذی هستند اما اگر در پخت آنها شکر استفاده شده باشد برای شما مناسب نیست. اگر کنسرو لوبیا مصرف می‎کنید موقع خرید به برپسب محتویات آن دقت کنید و ببینید چقدر چربی و قند دارد. همه ما می‎دانیم میوه برای سلامت بدن بسیار لازم و مفید است اما اگر تری گلیسیرید دارید باید مصرف میوه‌ها را به ۲ تا ۳ واحد در روز محدود کنید. زیرا باید میزان قند طبیعی دریافتی از میوه‌ها برای شما کنترل شده باشد. درست است که بهترین پزشکان و متخصصان تغذیه می‎گویند که ماهی برای سلامت بدن به خصوص سلامت قلب مفید است، اما کنسرو ماهی که روغن زیادی دارد برای شما توصیه نمی‎شود.

تری گلیسیرید تری گلیسیرید اگر تری گلیسیرید دارید از این غذاها پرهیز کنید

نارگیل یکی دیگر از مواردی است که باید با احتیاط مصرف کنید. اکثر افراد می‌گویند نارگیل برای سلامتی مفید است اما این میوه سرشار از چربی‌های اشباع شده است. نشاسته موجود در ماکارونی، برنج و سیب زمینی تبدیل به تری گلیسیرید می‌شود. شما می‎توانید این مواد را مصرف کنید اما باید به اندازه مشخصی از آن مصرف کنید. مثلا نصف فنجان سیب زمینی یا یک سوم فنجان برنج یا ماکارونی می‎توانید مصرف کنید. اطلاعات پزشکی می‌گوید شکر تبدیل به تری گلیسیرید می‎شود. پس مراقب نوشیدنی‌های شیرین باشید. این نوشیدنی می‌تواند نوشابه، آب میوه، شربت، یک فنجان چای یا قهوه شیرین باشد. از آنجایی که قند به تری گلیسیرید تبدیل می‎شود. لازم است موقع محاسبه قند مصرفی روزانه خود این نوشیدنی‌ها را نیز به حساب بیاورید. مصرف این نوشیدنی‎ها را به فنجان در روز محدود کنید. ممکن است فکر کنید عسل از شکر تصفیه شده سالم‌تر است پس می‎توانید به راحتی آن را مصرف کنید. اما عسل هم مثل شکر می‎تواند سطح تری گلیسرید خون را بالا ببرد. برای کنترل این بیماری شما باید چربی‌های اشباع و چربی‌های ترانس موجود در رژیم غذایی خود را محدود کنید. پس موقع انتخاب خوراکی‎ها حتما به اطلاعات تغذیه‎ای آن توجه کنید.  

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط: 

چگونه تری گلیسیرید خون را کاهش دهیم؟

نوشابه‎های قند دار باعث بیماری قلبی می‎شود

راهکارهایی برای کاهش کلسترول