تمام کسانی که قصد دارند از فواید ورزش و فعالیت بدنی بهره مند شوند، باید از این اشتباهات رایج در ورزش پرهیز کنند. این اشتباهات در طول ورز‎ش و بعد از ور‎زش، تمام تلاش های شما را برای انجام یک ور‌زش موثر از بین می‌برد.

اشتباهاتی که ورزش‌تان را بی‌اثر می‌کند! ورزش اشتباهاتی که ورزش‌تان را بی‌اثر می‌کند!

مصرف نوشیدنی های الکلی یا گازدار 

متاسفانه این غلط ترین عادت در بسیاری از افرادی است که قصد رفع عطش بعد از تشنگی ناشی از ور‌زش را دارند. این کار باعث می ‌شود که عضلات خود را بازیابی نکنند، آب بدن کم می ‌شود و احتمال لخته شدن خون را بالا می ‌برد. بهتر است که تا ۳۰ دقیقه بعد از و‎رزش تنها آب بنوشید و بعد سراغ نوشیدنی ‌های گازدار بروید.

اجتناب از دوش گرفتن بعد از ورز‌ش 

دوری از این کار، علاوه بر بوی ناخوشایندی که با خود به همراه دارد، باعث آسیب رساندن به پوست می شود. باکتری ‌هایی که با عرق کردن از بدن دفع شده‌ اند روی پوست می‌ مانند و رشد می ‌کنند و باعث خارش شدید و قارچ می‌ شوند.

اجتناب از حرکات کششی 

انجام حرکات کششی بعد از ورزشهای روزانه و بدنسازی کمک می ‌کند روز بعد احساس درد در عضلات نداشته باشید. درد کمتر همچنین کمک می‌کند روز بعد حرکات ور‌زشی را راحت‌ تر انجام دهید.

عدم خنک کردن بدن 

شما ناچارید بعد از انجام هر نوع تمرین با ریتم تند، به ضربان قلب و فشار خون را آرام پایین بیاورید. متخصصان ور‌زش و سلامت تاکید دارند که با یک سری حرکات آرام و ملایم مثل قدم زدن سریع و یا دو آهسته کم کم ضربان قلب را به حالت اول برگردانید.

عدم تعویض لباس های ورز‌شی 

لباس‌ های آغشته به عرق اگر تعویض نشوند، باعث توزیع عفونت و بیماریهای پوستی می‌ شوند. حتما بعد از و‌رزش لباس ها را عوض کنید و حتی برای مدت کوتاه اجازه ندهید روی پوست باقی بمانند.

بی خوابی بعد از ورز‌ش 

وقتی ور‌زشهای سنگین می‌ کنید، خواب کمک می ‌کند تا بدن خود را بازیابد و در طول خواب عضلات محکم بسازد. حتما به خواب خود اهمیت بدهید وگرنه بدن خیلی زود ضعیف می ‌شود و توان خود را از دست می ‌دهد.

عدم مصرف مواد مغذی بعد از ورز‌ش 

غذای سالم قبل از و‌رزش باعث می‌ شود که بدن زودتر گرم شود و بعد از ورزش نیز کمک می ‌کند عضلات خودشان را بازسازی کنند. بهتر است بعد از ورزش یک فنجان ماست با کمی مغز گردو و بادام و کشمش بخورید و از اینکه بلافاصله غذا خوردن بعد از ورزش باعث چاقی می‌ شود نترسید.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

برای لاغری پیاده روی بهتر است یا باشگاه؟

لاغری و کاهش وزن با پله نوردی!