وقتی به روزهای آخر سال و خانه تکانی عید نزدیک می‎شویم، به علت جابجا کردن اجسام سنگین دچار شدن به کمردردهای ناگهانی یا گرفتگی عضلات بسیار شایع است. مهم است که بدانیم چطور اجسام سنگین را بلند کنیم تا آسیبی به سلامتی‌مان وارد نشود. در این مطلب نحوه صحیح بلند کردن اجسام را به شما آموزش می‌دهیم. می‌توانید از یک متخصص فیزیوتراپی هم بخواهید این کار را به شما آموزش دهد. 

کمردرد کمردرد اجسام سنگین را بلند کنید و کمردرد نگیرید!

اگر جسمی زیادی سنگین باشد هرگز به تنهایی آن را بلند نکنید و از شخص دیگری کمک بگیرید. برای اجسامی که سبک‌تر هستند باید کمر و گردن را در وضعیت درستی قرار دهید. نزدیک به جسم بایستید و پاهایتان را کمی بیشتر از عرض شانه‌ها باز کنید. عضلات شکم را منقبض کنید. کمر را صاف نگه دارید، زانوها را خم کنید و در حالت چمباتمه به زمین نزدیک شوید.  با هر دو دست، جسم را محکم بگیرید. برای بلند شدن از عضلات پاهایتان استفاده کرده و جسم را نزدیک به بدن تان نگه دارید و از زمین بلندش کنید. کمرتان باید هنگام بلند کردن، صاف بماند. فقط از عضلات پاهایتان برای بلند کردن جسم استفاده کنید. برای زمین گذاشتن جسم، باز هم زانوها را خم کرده و تنها از عضلات پاهای تان استفاده نمایید و جسم را در جای خودش قرار دهید.

اگر مدام اجسام سنگین بلند کنید ممکن است خودتان را در معرض کمردرد قرار دهید. اگر به روش نادرست خم شوید و اجسام را بلند کنید، انحنای طبیعی ستون فقرات به سمت جلو صاف شده یا انحنای معکوس پیدا می‌کند، در نتیجه فشار زیادی به دیسک‌های مهره‌ای وارد می‌شود. وقتی این اتفاق می‌افتد، دیسک ممکن است از جای خودش خارج شده و یا پاره شود و منجر به  کمردرد و درد سیاتیک گردد. اگر بعد از برداشتن اجسام سنگین، هر گونه دردی در ناحیه کمر احساس کردید، فورا به پزشک مراجعه کنید تا با تشخیص درست و به موقع، درمان را شروع کند.

منبع: beytoote.com

مطالب مرتبط: 

چند خوراکی مفید برای کمردرد

سه تمرین کششی برای درمان کمردرد

فیزیوتراپی در تهرانپارس

دکتر سید وحید قیری
فیزیوتراپی پارس