شاخص توده بدن ( BMI ) یک نوع اندازه گیری سایز بدن بر اساس قد و وزن است. مقدار B‌MI هرچه بالاتر باشد خطر ابتلا به بیماری های مزمن از جمله بیماری های قلبی، دیابت نوع ۲ و برخی سرطان ها نیز بیشتر می شود. اندازه گیری B‌MI می تواند باعث ایجاد دیدگاهی شود که یک فرد کمبود وزن، اضافه وزن و یا وزنی سالم دارد.

آیا BMI بدن شاخص خوبی برای سلامتی است؟ bmi آیا BMI بدن شاخص خوبی برای سلامتی است؟ BMI calculator

پایین آوردن B‌M‌I می تواند باعث شود خطر بیماری های مزمنی که گفته شد نیز کاهش پیدا کند. بهترین راه برای کاهش دادن B‌MI این است که برنامه ای بلند مدت و سالم را پیش بگیرید. برنامه های سخت غذایی، محدود کردن کالری و استفاده از قرص و دارو، روش مناسبی برای کاهش BMI نیست. B‌MI کمک می کند خطر برخی از مشکلات سلامت را مشخص کنیم اما تنها شاخص سلامت نیست. دور کمر، درصد چربی بدن، سطح قند خون و سطح چربی خون مثال های از دیگری از سنجش های مهم هستند. B‌M‌I در محاسباتش بین چربی و عضله فرقی نمی گذارد. برای مثال برخی از ورزشکاران در جدول B‌MI به عنوان افراد دارای اضافه وزن یا چاق شناسایی می شوند در حالی که واقعا اضافه وزنی ندارند. اگر B‌M‌I شما به عنوان وزن سالم نیز مشخص شود بدان معنا نخواهد بود که از تمام خطرها به دور هستید. متخصصان می گویند حتی افرادی که در BMI سالم شناخته می شوند ممکن است مقدار زیادی چربی بدنی داشته باشند که می تواند سلامتشان را به خطر بیندازد. بنابراین سبک زندگی سالم از داشتن BMI مناسب مهم تر است. به جای اینکه فقط روی وزن و مقدار B‌M‌I تمرکز کنید، بیشتر به تغییر میزان چربی بدنتان و جایگزین کردن عادات سالم در زندگی توجه داشته باشید. دسته بندی افراد بر اساس شاخص توده بدنی به این صورت است:

  • کمتر از ۱۸.۵: کمبود وزن
  • ۱۸.۵ تا ۲۴.۹: وزن معمولی
  • ۲۵.۰ تا ۲۹.۹: اضافه وزن
  • بیشتر از ۳۰: چاق

منبع: kermany.com

مطالب مرتبط: 

۱۰ اشتباه رایج در مورد کاهش وزن

برای کاهش وزن باید لقمه‌های خود را بشمارید!