رژیم غذایی کاهش وزن و ورزش منظم، قطع سیگار و کاهش استرس‌های ‌محیطی نیز می‌تواند در کاهش چربی خون یا کلسترول بد خون موثر باشند. کارشناسان اعتقاد دارند کاهش وزن می‎تواند به کاهش چربی ‌بالای خون کمک کند. اولین علامت افزایش چربی خون حمله قلبی یا یک درد در ناحیه قفسه سینه است.

آیا کاهش وزن بر چربی خون تاثیر دارد؟ چربی خون آیا کاهش وزن بر چربی خون تاثیر دارد؟                 1

بهترین راه برای کنترل کردن این عارضه و تشخیص به موقع آن، آزمایش خون است. باید توجه کرد که میزان ۴۰۰ میلی‌گرم کلسترول و بیشتر در خون خطرناک و باید شدیدا کنترل شود. علائم ‌ظاهری افزایش چربی خون در بدن شامل سفت شدن بعضی بافت های بدن مثل زیر بغل و قسمت هایی است که محل تلاقی عضلاتند؛ سفت شدن بازوها، قسمت پایین دست و اطراف آن نیز سفت می‌شوند. از علایم دیگر افزایش چربی ‌خون این است که پلک ها به رنگ صورتی متمایل به زرد دیده می‌شود که آن را «گزانتوما» می نامند. از نشانه های دیگر اینکه بر اثر راه رفتن در ناحیه ساق پا درد احساس می‌شود و این امر مربوط به افزایش چربی خون است.

با رژیم کاهش وزن ظرف مدت ۶ تا ۸ هفته کلسترول بد یا LDL کاهش می یابد. کم کردن مصرف چربی‌های اشباع و افزایش استفاده از روغن مایع مثل روغن ماهی ‌و دانه گردو، مصرف فیتواسترول ها و استرول گیاهی مانند سویا به کاهش چربی خون کمک می‎کند. غیر از سویا، حبوبات و غلات هم حاوی فیتواسترول هستند؛ مثل روغن گندم، روغن جو، روغن ذرت و میوه‌هایی نظیر: توت، فندق، خرمالو و انجیر. استفاده کمتر از غذاهای پخته و خام خواری بیشتر، باعث کاهش کلسترول خـون می‌شود. مصرف برخی از گیاهان نیز کلسترول خون را کاهش می‌دهد؛ مانند اسفناج، شنبلیله، ‌انبه، آناناس، شوید، گوجه فرنگی، ترب، گردو، پیاز، هویج، لیموشیرین، آویشن، شبدر و کاسنی.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط: 

با این غذاها چربی خون را کاهش دهید

چگونه تری گلیسیرید خون را کاهش دهیم؟