آیا با ورزش و رژیم می‌توان دیابت را درمان کرد؟

برنامه‌های تغذیه سالم و افزایش تحرک بدنی می‌توانند خطر گسترش بیماری دیابت نوع دو کاهش دهند.

ورزش و رژیم غذایی می‌توانند مقدار قند خون را به حالت نرمال برگردانند، خطر ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی، چاقی، فشار خون و کلسترول بالا را به طور قابل ملاحظه‌ای کاهش می‌دهند. بنا به گفته محققان، کاهش ۵ تا ۱۰ درصد وزن بدن به همراه ۱۵۰ دقیقه ورزش در هفته، می‌تواند پیشرفت دیابت نوع دو را کند و یا حتی متوقف نماید. ورزش منظم حتی اگر وزن هم کاهش پیدا نکند می‌تواند به کنترل دیابت نوع دو کمک کند. ورزش کنترل قند خون را بهتر می کند زیرا چگونگی پاسخ بدن به انسولین را بهتر می کندانجام ورزش را به صورت منظم شروع نموده و سعی کنید آن را به صورت یک عادت در آورید.  

  • بهترین ورزش برای مبتلایان به دیابت پیاده روی است.
  • روزانه دو نوبت و هر دفعه ۲۰ دقیقه پیاده روی انجام دهید.
  • وقتی قند خون از ۲۵۰ میلی گرم در دسی لیتر بالاتر است ورزش نکنید.

آیا با ورزش و رژیم می‌توان دیابت را درمان کرد؟ دیابت آیا با ورزش و رژیم می‌توان دیابت را درمان کرد؟ images 26

به منظور کنترل قند خون روزانه ۶ وعده غذا شامل سه وعده غذایی اصلی (صبحانه، ناهار و شام) و سه میان وعده توصیه می‌شود. سعی کنید غذاهای اصلی و میان وعده ها را در ساعات معینی مصرف کنید.مصرف میان وعده قبل از خواب از اهمیت ویژه ای برخوردار است زیرا از کاهش قند خون در طول شب و قبل از خواب جلوگیری می کند. میان وعده شب بهتر است از یک ماده پروتئینی مانند پنیر یا شیر همراه با نان باشد.

رعایت توصیه‌های زیر در کنترل قند خون نقش موثری دارد:

۱- همراه هر وعده غذایی، از سبزیجات استفاده کنید.

۲- بهتر است از نان سنگگ و یا بربری استفاده کنید.

۳- مصرف غذاهای چرب مثل سوسیس، کالباس و غذاهای سرخ شده را محدود کنید.

۴- لبنیات کم چربی مصرف کنید.

۵- از حبوبات و پروتئین سویا، در برنامه غذایی خود  بیشتر استفاده کنید.

۶- در هفته بیش از ۲ عدد زرده تخم مرغ مصرف نکنید.

۷- در طول روز حداقل ۸ لیوان آب بنوشید.

۸- غذا را به صورت کم نمک مصرف کنید.

۹- سیگار نکشید.

منبع: www.medicalnewstoday.com

مطالب مرتبط:

چگونه متابولیسم بدن را افزایش دهیم؟