اطلاعات پزشکی حاصل از تحقیقات دانشمندان ثابت کرده که دمای بالای محیط حمام سونا برای سلامت و طول عمر مفید است. سونا در سراسر دنیا متنوع و گوناگون است. بعضی از آن ها گرم و پربخار هستند و برخی دیگر گرم و خشک. به توصیه پژوهشگران نوعی که برای سلامتی مفید است، باید خشک با حرارت بالا و حدود ۸۰ تا ۱۰۰ درجه سانتیگراد باشد.

سونای خشک سونا آیا سونا برای سلامتی مفید است؟

در تحقیقی که نتایج آن در مجله پزشکی JAMA منتشر شده است، محققان گروهی میانسال ۴۲ تا ۶۰ ساله را برای مدت ۲۱ سال تحت نظر گرفتند تا دلایل مرگ سالمندان را بررسی کنند. در حین این تحقیقات مشخص شد کسانی که ۲ تا ۳ بار در هفته به سونا می‌رفتند، نسبت به افرادی که یک بار در هفته از سونا استفاده می‌کردند، ۲۲ درصد کمتر در معرض مرگ در اثر نارسایی قلبی بودند. همچنین ریسک مرگ در اثر نارسایی قلبی در افرادی که ۴تا ۷ بار در هفته به حمام سونا می‌رفتند، ۶۳ درصد کمتر از افرادی بود که یک بار می‎رفتند. علاوه بر تعداد دفعات، طول زمانی که افراد هر بار در آن سپری می کردند نیز روی این نتیجه گیری تأثیر داشت.  افرادی که بیشتر از ۱۹ دقیقه می‎ماندند در مقایسه با افرادی که کمتر از ۱۱ دقیقه می‌ماندند، سلامتی و طول عمر بیشتری داشتند. 

سونای منظم نه تنها برای سلامتی خطری ندارد، حتی بالعکس آرامش را برای شخص به ارمغان می آورد، به علاوه سیستم دفاعی طبیعی بدن را نیز تقویت می کند، خصوصاً این که برای مبارزه با استرس و بیماری ها، سیستم گردش خون را به حرکت می اندازد و پوست را نیز تقویت می‌کند. سونا برای بیماران مبتلا به آسم و برونشیت مزمن، رماتیسم‌های التهابی (آرتروز، پلی آرتروئید رماتوئید)، دردهای مفصلی، کشیدگی ماهیچه ها و فیبرومیلاژیا و عفونت های پوستی مانند پسوریازیس مفید است. همچنین برای کنترل تنفس کسانی که مبتلا به فشارخون بالا هستند و یا در دوران توان بخشی و دوره نقاهت بعد از سکتۀ قلبی به سر می‌برند، مفید است. 

محققان دلیل این تاثیر را افزایش ضربان قلب بخاطر قرار گرفتن در محیط گرم و خشک که فوایدش تا حدودی تقلیدی از تأثیرات شگفت انگیزترین اکسیر زندگی یعنی ورزش است، می‎دانند. اما باید توجه داشته باشید که برای افرادی که دچار مشکلات قلبی هستند و یا از ناراحتی‌های ریوی رنج می‎برند، مشورت با پزشک در این مورد ضروری است. اگر دچار سر درد، سر گیجه، رخوت بیش از حد، تپش قلب غیر عادی شدید باید بلافاصله محیط را ترک کنید.  افرادی که سابقه فشارخون بالا و یا بیماری قلبی و عروقی دارند، نباید بلافاصله بعد از سونا، دوش آب سرد بگیرند و یا داخل حوضچه آب سرد بروند.

منبع: beytoote.com

مطالب مرتبط: 

راز طول عمر!

رازهای داشتن زندگی سالم

رازهای داشتن زندگی سالم و عمر طولانی