پزشکان توصیه می‌کنند افراد مبتلا به دیابت کنترل نشده، مبتلایان به دیابت نوع ۱ که انسولین تزریق می‌کنند، یا مبتلایان به دیابت نوع ۲ با یک رژیم مخلوط با انسولین، یا افرادی که اغلب سطح قند خون بسیار بالا یا بسیار پایینی دارند، روزه نگیرند. 

آیا دیابتی‌ها می‎توانند روزه بگیرند؟ روزه آیا دیابتی‌ها می‎توانند روزه بگیرند؟

البته بعضی از افراد مبتلا به دیابت بدون اینکه دچار مشکلی شوند روز‌ه می‌گیرند، اما این موضوع از هر فردی به فرد دیگر متفاوت است و به نوع بیماری و نوع داروی دیابتی که شما مصرف می‌کنید بستگی دارد. باید قبل از اینکه شروع کنید به روزه گرفتن با پزشک خود مشورت کنید و در مورد اینکه روز‌ه گرفتن چگونه ممکن است بر دیابت شما تاثیر بگذارد، صحبت کنید. پزشک شما ممکن است یک تغییر در برنامه دارویی شما را پیشنهاد کند، دوز داروها و زمان مصرف آنها را تغییر دهد. بنابراین بسیار مهم است که قبل از ماه رمضان با پزشکتان مشورت کنید تا سلامتی‎تان به خطر نیفتد. در نهایت اگر شما و پزشک به این نتیجه رسیدید که می‎توانید روزه بگیرید باید مراقبت‌های لازم را انجام دهید و از خطراتی که ممکن است پیش بیاید آگاه باشید.

چک کردن قند خون را زمانی که روزه هستید فراموش نکنید. برای یک فرد دیابتی، بررسی سطح قند خون مهم است، بویژه برای تشخیص سطوح گلوکز پایین. اگر سطح قند خون، بیش از حد پایین باشد (زیر ۷۰ میلی گرم بر دسی لیتر)، روزه باید خاتمه یابد. خطر پایین آمدن بیش از حد سطح گلوکز خون در افرادی که انسولین یا قرص‌های مخصوص دیابت مصرف می‌کنند، بیشتر از بقیه است. فعالیت فیزیکی در ساعات روزه را محدود کرده و به بعد از افطار موکول کنید. بعد از اینکه روزه شکسته شد، احتمال بیشتری برای پرخوری وجود دارد. مراقب خوردن شیرینی زیاد باشید و اندازه‌های سهم غذایتان را متعادل نگه دارید. با اینکه ماه رمضان بعنوان زمان روز‌ه داری (پرهیز از غذا خوردن) شناخته شده است، اما افزایش وزن برای مردم در طول این ماه، چندان غیر معمول نیست. 

برای سحری مقدار متعادلی از غلات کامل، کربوهیدرات‌های نشاسته‌ای و همچنین مقداری پروتئین و چربی برای کمک به کاهش سرعت هضم، و کمک به حفظ احساس سیری در طول روز استفاده کنید. هنگام افطار خوردن خرما را به ۱ تا ۲ عدد محدود کنید. در طول شب، مقدار زیادی آب و نوشیدنی‌های بدون شکر بنوشید، اما از نوشیدنی‌های کافئین دار اجتناب کنید زیرا می‌توانند باعث کم شدن آب بدنتان شوند. در وعده‌ی افطار، پرخوری نکنید. ضمنا قندهای افزوده را هم محدود سازید.

منبع: fitnessmagazine.ir

مطالب مرتبط: 

چطور از سندروم ماه رمضان جلوگیری کنیم؟