محققان دریافتند که تغذیه سالم نه تنها برای سلامتی بدن مفید است بلکه بر  سلامت مغز هم تاثیر دارد. در هر سال از هر ۴ نفر در آمریکا یک نفر به اختلالات روانی مبتلا می‌شوند. این فقط مختص به بزرگسالان نیست. نیمی از اختلالات روانی طولانی مدت در ۱۴ سالگی شروع می‌شوند. مشکلات روحی و روانی ۱۷ میلیون کودک را در آمریکا گرفتار کرده است. مطالعات اخیر دانشمندان آمریکایی نشان داده است خطر ابتلا به افسردگی در نوجوانانی که تغذیه مناسب ندارند ۸۰ درصد بیشتر از دیگران است.

آیا تغذیه بر سلامت روحی و روانی ما تاثیر دارد؟ تغذیه آیا تغذیه بر سلامت روحی و روانی ما تاثیر دارد؟ images 621

یک برنامه غذایی سرشار از چربی‌های اشباع شده و شکر تصفیه شده می‎تواند اثرات زیان‌باری روی مغز داشته باشد و باعث افسردگی، اضطراب و حتی بدتر شدن علائم بیماری اسکیزوفرنی شود. اما یک رژیم غذایی سرشار از مواد مغذی و بسیار کم کالری برای بهبود خلق و خو و سلامت روانی بسیار مفید است. مواد ریز مغذی مفید برای پیشگیری از اختلالات روانی عبارتند از: ویتامین B، افرادی که به کمبود ویتامین B12 دچارند، التهاب مغزی بیشتری دارند و احتمال افسردگی و زوال عقل در آنها بیشتر است. کم خونی ناشی از فقر آهن نیز باعث افزایش احتمال افسردگی می‎شود. اسیدهای چرب امگا ۳ باعث بهبود حافظه و خلق و خو می‎شود. روی (zink)، این ماده معدنی کمک می‌کند بهتر با استرس کنار بیاییم و افسردگی را کاهش می‎دهد. 

در واقع برنامه غذایی و تغذیه مناسب برای مغز از همان قوانین رژیم غذایی تناسب اندام و سلامت بدن پیروی می‌کند. شما باید غذاهای چرب و فرآوری شده و دارای شکر زیاد را محدود کنید و بیشتر از غذاهای گیاهی مثل میوه‌های تازه، سبزیجات، غلات کامل و چربی‌های مفید مثل روغن زیتون استفاده کنید. ماهی‌های چرب مثل سالمون اسیدهای چرب امگا ۳، ویتامین B12، روی و سلنیوم مفید برای مغز را تامین می‌کنند. شکلات تلخ نیز دارای آنتی اکسیدان است که باعث افزایش جریان خون به مغز، کمک به خلق و خو و بهبود حافظه می‌شود.

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط: 

با خوردن این غذاها از آلزایمر پیشگیری کنید

پنیر شما را خنگ نمی‌کند