برنج سفید منبع متراکم کربوهیدرات‌ها بوده و پروتئین و چربی اندکی دارد. درست است که مصرف برنج سفید موجب افزایش چربی شکم، ریسک دیابت نوع دوم و سندرم متابولیک می‌شود. اما  با وجود اینکه فرهنگ‌های آسیایی باستانی قرن‌هاست که برنج می‌خورند و قاره آسیا امروزه هم حدوداً ۹۰ درصد برنج دنیا را مصرف می‌کند. اما درصد پایین‌تری از آمار چاقی و بیماری های قلبی در این کشورها مشاهده می‎شود.

برنج باعث افزایش دور شکم می‎شود شکم آیا برنج واقعا اندازه دور شکم را زیاد می‌کند؟

خوردن غذاهایی مانند برنج سفید یا نان سفید بلافاصله بعد از خوردن، قند خون را افزایش می‌دهند. وقتی قند خون بالا می‌رود، انسولین از پانکراس ترشح می‌شود. انسولین، ذخیره گلوکز و همچنین اندوخته چربی را بیشتر می‌کند. اطلاعات پزشکی حاصل از مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۴ انجام شد، خوردن مقادیر زیاد از برنج سفید باعث افزایش ریسک سندرم متابولیک می‎شود همچنین افرادی که بیشتر از بقیه برنج سفید می‌خوردند، میزان کلسترول خوبشان پایین‌تر از بقیه بوده است و فشار خون و تری گلیسیرید بالایی داشتند.

درست است که یک رژیم غذایی سنتی آسیایی برنج سفید هم دارد، اما سایر فاکتورهای موجود در شیوه زندگی آن‌ها تأثیر بسیار زیادی روی سلامتشان دارد. یک رژیم آسیایی سنتی پر از میوه‌جات، سبزی‌جات، چای سبز و البته همراه با سبک زندگی بسیار فعال می‌باشد. لازم نیست برای کاهش وزن و آب کردن چربی شکم برنج را کنار بگذارید. می‎توانید در کنار یک وعده غذایی سالم که حاوی مقدار متعادلی پروتئین و چربی است، یک ظرف کوچک برنج بخورید، سبک زندگی فعال داشته باشید و زمان نشستن‌های‌تان را محدود کنید. خوردن برنج قهوه‌ای به جای برنج سفید پیشنهاد بسیار خوبی است. زیرا جایگزینی کربوهیدرات‌های تصفیه شده با غلات سبوس‌دار می‌تواند به تنظیم وزن و سایر مسائل مربوط به سلامتی کمک کند.

منبع: salamatnews.com

مطالب مرتبط:

حذف نان و برنج از رژیم غذایی باعث چاقی می‌شود!