اطلاعات پزشکی جدید مضرات شکر را یکی پس از دیگری آشکار می‌کند. به نظر می‎رسد این ماده در بسیاری از بیماری‌ها و مشکلات مربوط به سلامتی انسان نقش دارد. مطالعات نشان داده است شکر باعث بیماری قلبی عروقی، چاقی و سرطان می‎شود و سرعت پیر شدن را افزایش می‎دهد. آگاه شدن از مضرات شکر باعث شده بسیاری از متخصصان تغذیه و برترین پزشکان توصیه به کاهش مصرف شکر در رژیم‌ غذایی افراد داشته باشند و حتی بعضی از آنها توصیه کنند که باید شکر به طور کامل از غذای مردم حذف شود. اما آیا واقعا لازم است که این ماده را به طور کامل حذف کنیم؟ 

رژیم غذایی رژیم آیا باید شکر را از رژیم غذایی خود حذف کنیم؟                    1

شکر ماده‌ای که به اکثر غذاها اضافه می‌شود و باعث خوشمزه شدن و شیرین شدن آنها می‎شود. انواع مختلفی از آن مثل گلوکز، فروکتوز، لاکتوز، مالتوز و ساکاروز وجود دارد. برخی از این قندها مانند گلوکز، فروکتوز و لاکتوز به طور طبیعی در میوه‌ها، سبزیجات و غذاهای دیگر وجود دارد. اما به غذاهای دیگر مثل کیک، شکلات، نوشابه و بسیاری موارد دیگر هم در کارخانه مقداری شکر افزوده می‎شود تا طعم بهتری پیدا کند. بهترین پزشکان اعتقاد دارند این شکر افزوده باعث بیماری‌های مختلف می‎شود. اخبار پزشکی منتشر شده جدید نشان می‎دهد شکر بیشتر از نمک باعث فشار خون می‎شود! و یا شکر افزوده منجر به مرگ و میر ناشی از بیماری‎های قلبی عروقی می‌شود. همچنین شکر باعث افزایش نگران کننده آمار چاقی در کودکان و بزرگسالان شده است. 

دکتر Robert Lustig متخصص غدد کودکان از دانشگاه کالیفرنیا – سان فرانسیسکو و نویسنده کتاب حقایق پنهان در مورد شکر (Fat Chance: The Hidden Truth About Sugar) می‌گوید شکر یک ماده سمی است که ما به آن معتاد شده‌ایم و نیاز داریم که بدنمان را از شکر سم زدایی کنیم. در همین رابطه یک مطالعه در سال ۲۰۰۸ نشان داد موش‌هایی که غذاهای پر از قند مصرف می‌کردند وقتی میزان قند غذای آنها کاهش یافت نشانه‌های ترک مواد در آنها مشاهده شد. صنایع غذایی شکر را جزء اصلی محصولات خود قرار دادند زیرا می‎دانند در این صورت شما بیشتر از آن می‎خرید. درست مثل اینکه به محصولی مورفین اضافه شود، این باعث می‎شود فرد هر بار مقدار بیشتری از آن محصول بخرد. یکی از دلایلی که بعضی متخصصان را مجاب کرده که حذف شکر بهترین راه است، همین خاصیت اعتیادآور آن است. درست مثل مواد مخدر، شکر هم با تاثیر روی سیستم پاداش دهنده مغز باعث می‌شود فرد مصرف آن را افزایش می‌دهد. سازمان بهداشت جهانی توصیه کرده است نباید بیشتر از ۱۰ درصد مالری مورد نیاز روزانه را از شکر طبیعی یا شکر افزوده تامین کرد. اما مطالعات دیگری نشان می‎دهد همین ۱۰ درصد هم اگر از شکر افزوده باشد برای سلامتی مضر است. 

نکته مهم اینجاست که قطع شکر به طور کامل هم کار آسانی نیست زیرا میوه‎ها و سبزیجات، لبنیات و اکثر مواد غذایی شکر دارند، بنابراین بجز روغن و گوشت چیز زیادی برای خوردن نمی‎ماند. بنابراین بهترین روش این است که مانند بقیه منابع کالری، قند و شکر هم به میزان متعادل در رژیم غذایی ما وجود داشته باشد. علاوه بر این شکر یکی از منابع خوب تامین سوخت برای بدن است. انجمن قلب امریکا توصیه کرده است زنان نباید بیشتر از ۱۰۰ کالری (معادل ۶ قاشق غذاخوری) و مردان نباید بیشتر از ۱۵۰ کالری (۹ قاشق غذاخوری) شکر در روز مصرف کنند. 

منبع: www.medicalnewstoday.com

مطالب مرتبط: 

رژیم دش (DASH) چیست؟

رژیم‌های کم چربی بهترین راه کاهش وزن نیستند!