برای همه افرادی که به منظور کاهش وزن و تناسب اندام رژیم لاغری می‎گیرند این نگرانی وجود دارد که اگر بعد از رسیدن به وزن ایده‌آل، رژیم لاغری را رها کنم همه وزنی که کم کردم باز می گردد. کم کردن وزن کار سختی است اما ثابت نگه داشتن وزنی که بعد از یک رژیم سخت به دست آمده، به مراتب دشوارتر است. در این مطلب چند توصیۀ اساسی برای کمک در مسیر تثبیت وزن ارائه می شود.

آیا باید برای همیشه به رژیم گرفتن ادامه دهیم؟ رژیم آیا باید برای همیشه به رژیم گرفتن ادامه دهیم؟

ثابت نگه داشتن وزن، مختص چند روز و چند هفته نیست، بلکه تمام طول یک زندگی طولانی و سالم را در بر می گیرد. به همین علت، باید سبک زندگی تان را به آهستگی با عملکرد و ویژگی های طبیعی بدن مطابقت دهید. غیر از این باشد، تثبیت وزن در تمام طول زندگی غیرممکن است. باید بدانید که هرچه بیشتر تحرک داشته باشید، در ثابت نگه داشتن وزن موفق تر خواهید بود. بدون انجام فعالیت های جسمی و سوزاندن انرژی، خیلی محال است که بتوان وزن را ثابت نگه داشت. نکته مهم این است که این فعالیت بدنی باید به طور منظم انجام شود. میزان کالری دریافتی تان را با حذف حداکثری چربی ها و الکل کم کنید. این دو، یعنی چربی ها و الکل، نه تنها کالری بسیار بالایی دارند، بلکه باعث افزایش اشتها می شوند. مقدار وعده های غذایی تان را کم کنید، بهتر است از بشقاب های کوچک استفاده کنید، این بشقاب ها باعث می شوند که احساس کنید غذای بیشتری خورده اید.

در جشن‌ها و مهمانی‌ها، نباید خود را از خوردن غذاها محروم کنید، اما باید با دقت در انتخاب غذا و کاهش مقدار آن، میزان کالری دریافتی تان را مدیریت کنید. مثلا برای پیش غذا مواد خام و برای دسر میوه بخورید، ضمناً از خوردن چیپس و سس هم خودداری کنید. هرگونه زیاده روی، باعث افزایش وزن در طول هفته خواهد شد. حتماً هر روز ۳ وعده غذا بخورید، البته شام تان باید سبک باشد. کربوهیدرات های کامل را که در فیبرها به مقدار زیادی وجود دارند، جزء الویت های تان قرار دهید. هر روز ۵ واحد میوه و سبزی بخورید. 

منبع: asriran.com

مطالب مرتبط: 

چرا رژیم‌ گرفتن باعث چاقی ما می‌شود؟

رژیم لاغری مخصوص جشن عروسی!