آهسته دویدن همیشه یک تمرین چربی‌سوزی مطمئن بوده اما اگر به دنبال کاهش وزن بیشتر هستید، مشخص شده که بالا بردن سرعت، یک راه هوشمندانه است. تمرین دوی سرعت، احتمالا یکی از مؤثرترین راه‌ها برای سوزاندن کالری و چربی است.

کاهش وزن کاهش وزن آهسته دویدن برای کاهش وزن بهتر است یا دو سرعت؟ 22101 659

آهسته دویدن برای تعدادی از افراد، مناسب‌تر از دوی سرعت است. افرادی که استقامت قلبی عروقی پایینی دارند. بهترین راه برای  بالا بردن استقامت قلب آهسته دویدن در شروع کار است. افرادی که در دوره‌ی نقاهت آسیب‌دیدگی قرار دارند، بهتر است که در هنگام بهبودی از یک آسیب دیدگی، به آرامی شروع به تمرین کنند. افرادی که به تازگی شروع به دویدن می‌کنند. شما نمی‌توانید ناگهان شروع به دویدن سریع کنید. بهتر است قبل از آن‌که تمرین دوی سرعت را آغاز کنید، مدتی آهسته بدوید. میزان کالری سوزانده شده با آهسته دویدن بستگی به وزن بدن و زمان دویدن دارد. اگر شما ۷۰ کیلوگرم وزن داشته باشید، در هر دقیقه آهسته دویدن حدود ۱۱ کالری می‌سوزانید، یعنی ۱۶۵ کالری در ۱۵ دقیقه و اگر ۹۰ کیلوگرم باشید، حدود ۱۶ کالری در هر دقیقه آهسته دویدن می‌سوزانید، یعنی چیزی معادل ۲۴۰ کالری در ۱۵ دقیقه. 

 مطالعات نشان داده‌اند که شما می‌توانید فقط در دو و نیم دقیقه دوی سرعت بسیار شدید، ۲۰۰ کالری بسوزانید. یعنی اگر به مدت ۱۵ دقیقه با سرعت بدوید، ۱۲۰۰ کالری خواهید سوزاند. مزیت دوی سرعت این است که شما می‌توانید در زمان بسیار کوتاهی، کالری زیادی بسوزانید و به هدف کاهش وزنتان برسید. ۲۰ دقیقه دوی سرعت شدید می‌تواند به اندازه ۴۵ تا ۶۰ دقیقه آهسته دویدن کالری بسوزاند. به علاوه شما ورزش بی هوازی انجام می‌دهید، بنابراین بدن‌تان تا ساعت‌ها بعد از تمام شدن تمرین‌تان، چربی و انرژی می‌سوزاند. با آهسته دویدن، چربی سوزی چند دقیقه بعد از اینکه دست از دویدن کشیدید به پایان می‌رسد اما دوی سرعت باعث می‌شود که به مدت بسیار طولانی‌تری وزن از دست دهید و چربی بسوزانید.

با این‌حال، مشکل دوی سرعت این است که شما خیلی سریع انرژی‌تان را از دست می‌دهید. بدن انسان طوری طراحی نشده که بتواند در هر زمان بیش از ۳۰ تا ۶۰ ثانیه بدون کند کردن سرعت، با سرعت بدود. اگر بیش از یک دقیقه با سرعت بدوید، بدن‌تان به سرعت از اکسیژن خالی خواهد شد. بنابراین بهتر است به صورت اینتروال بدوید. هدف از اینتروال کم شدت این است که به ریه‌های شما فرصت داده شود تا اکسیژن جذب کنند. سپس خون‌تان آن اکسیژن را به تمام عضلات در بدن‌تان می‌فرستد. ۳۰ ثانیه با حداکثر سرعت بدوید و سپس ۳۰ تا ۶۰ ثانیه آهسته بدوید یا پیاده‌روی کنید.

منبع: fitnessmagazine.ir

مطالب مرتبط: 

۷ ورزش برتر برای کاهش وزن

هر چه بیشتر ورزش کنیم برای کاهش وزن بهتر است؟