ورزشکاران می‌توانند با رعایت نکاتی ساده، از آسیب ورزشی حین تمرین پیشگیری کنند. مهمترین نکته، داشتن لوازم مناسب و استاندارد ورزشی مانند کفش‌ مناسب است که می‌تواند به طور چشم‌گیری از آسیب‌ ورزشی جلوگیری کند. دانستن تکنیک و فرم صحیح تمرین کردن نیز از عواملی است که از این آسیب دیدگی‌ها جلوگیری می‌کند. 

آسیب ورزشی آسیب ورزشی آسیب ورزشی و راه‌های جلوگیری از آن

بدنسازی

رایج ‌ترین آسیب ورزشی که در بدنسازی رخ می‎دهد آسیب ناشی از بلند کردن وزنه است که می‌تواند باعث کشیدگی عضلات شود. از علایم آن می‌توان به سفت شدن عضله و درد که گاهی با کوفتگی و کبودی همراه است اشاره کرد. برای درمان کشیدگی عضلات باید استراحت کرد، از کمپرس سرد روی ناحیه آسیب دیده استفاده کرد، روزانه ۲۰ دقیقه از کمپرس سرد استفاده کنید، باند پیچی کردن و بالا نگه داشتن آن قسمت بدن برای جلوگیری از خون مردگی نیز مفید است. 

دویدن

یکی از آسیب‌های ورزشی که دونده‌ها همیشه از آن شکایت دارند، پیچ‌ خوردن ساق پاست. اگر به‌ موقع به پیچ خوردگی پایتان رسیدگی نکنید، ممکن است باعث بروز آسیب‌های جدی‌تری مانند شکستگی، پارگی عضلات و دیگر آسیب‌های استخوانی و عضلانی نیز بشود. برای جلوگیری از این آسیب ورزشی مطمئن شوید کفش مناسبی برای دویدن انتخاب کرده‌اید. می‌توانید کفش‌هایی که لایه‌های اضافه برای خنثی کردن فشار وارده به پا را دارند استفاده کنید. از دویدن بر روی آسفالت، سیمان و دیگر سطوح سخت خودداری کنید. اگر دچار پیچ خوردگی ساق پا شدید، به مدت ۲۰ دقیقه یخ را بر روی ناحیه‌ی آسیب دیده قرار دهید. اگر درد آن بیشتر شد، بهتر است به یک متخصص مراجعه کنید، زیرا ممکن است درمان جدی‌تری مانند  استفاده از داروهای کورتونی، فیزیوتراپی و حتی جراحی نیاز داشته باشید. 

منبع: fitnessmagazine

مطالب مرتبط: 

فیزیوتراپی زانو

فیزیوتراپی در تهرانپارس

دکتر سید وحید قیری

فیزیوتراپی پارس