با وجود این که ورزش یکی از پایه‌های حفظ سلامت است، اگر بدرستی و متناسب با شرایط سنی و فیزیکی هر فرد صورت نگیرد، می‌تواند به سلامت ما آسیب بزند و سبب بروز آرتروز و سایر مشکلات جسمی برای ما بشود.

آرتروز آرتروز آرتروز ناشی از ورزش

آرتروز شایع ترین بیماری مفصلی است که در آن تحلیل غضروف مفصلی و درگیری استخوان زیر غضروفی، به التهاب بافت‌های اطراف مفصل و تخریب ساختار آن منجر می‌شود. در طول روز و به علت فعالیت های بدنی و ورزش، مفاصل بدن به طور مرتب در معرض ضربه قرار دارند و این ضربات مرتبا آسیب هایی را به آنها بخصوص به غضروف مفصلی وارد می کنند. بدن این آسیب ها را تا جایی که می تواند ترمیم می کند. گاهی اوقات شدت آسیب های وارده به مفصل بیش از قدرت ترمیم بدن است و بدن نمی‌تواند آسیب‌های معمولی را مرتبا ترمیم کند. در این موارد، غضروف مفصلی به تدریج خراب می شود و این شروع آرتروز است.

برای جلوگیری از آرتروز علاوه بر ورزش‌های تقویتی عضلات بویژه عضله چهار سر و نزدیک کننده‌های ران، تمرینات کششی برای افزایش انعطاف پذیری عضلات پشت و کنار ران و حتی تمرینات تعادلی می‎تواند مفید واقع شود. پیاده روی یکی از مناسب ترین ورزش ها در مبتلایان به آرتروز زانو است، اما باید از حرکت روی سطوح شیبدار، بویژه سر پایینی پرهیز شود.  استفاده از وسایل ورزشی ثابت و تجهیزات و وسایل نصب شده در پارک ها که قابلیت تنظیم براساس شرایط فیزیکی افراد مختلف را ندارد، باید بسیار محتاطانه صورت بگیرد تا از  آسیب های مفصلی پیشگیری شود. سالمندان و مبتلایان به پوکی استخوان باید از انجام ورزش های پربرخورد و ورزش هایی که فشار زیادی به مفصل درگیر وارد می کنند، اجتناب کنند تا دچار دردهای مفصلی نشوند.

اگرچه برای آرتروز درمان قطعی وجود ندارد و درمان های فیزیکی، فیزیوتراپی و دارویی در مبتلایان فقط می‌تواند به کاهش درد، کند کردن روند تخریب مفاصل و حفظ یا بهبود حرکات مفصلی کمک کند. با این حال، در میان روش‌های کمک درمانی، اثرات مثبت کاهش وزن، انجام ورزش‌های هوازی و آبی و نیز تمرینات مربوط به تقویت مفاصل ثابت شده است. محققان به تازگی دریافتند ورزش تای چی که یکی از ورزش‌های سنتی چینی است به اندازه روش‌های تقویت عضلات برای مقابله با بیماری‎های مفصلی  موثر و مفید واقع می‌شود. تای چی در بهبود علائم بیماران بالای ۶۵ سال مبتلا به آرتروز زانو موثر است.

منبع: beytoote.com

مطالب مرتبط:

آسیب ورزشی و راه‌های جلوگیری از آن

سه تمرین کششی برای درمان کمردرد

چطور گرفتگی گردن را برطرف کنیم؟