گرمازدگی 

مشکل وقتی ایجاد می‌شود که در دمابی هوای بالا بدن نتواند خودش را خنک نگه دارد. به طور طبیعی بدن برای خنک کردن خودش از عرق کردن استفاده می‌کند اما گاهی اوقات عرق کردن کافی نیست در نتیجه بدن نمی تواند گرمای اضافی خود را دفع کند، در نتیجه دمای بدن خیلی افزایش می یابد که می تواند اندام های اصلی را تخریب کند.

چگونه از  گرمازدگی پیشگیری کنیم؟ 

اولین راه این است که چند ساعت در روز در معرض هوای کولر قرار بگیرید. در هوای گرم مایعات بیشتری بنوشید نیازی نیست حتما احساس تشنگی کنید تا آب بنوشید. اگر می‌خواهید ورزش کنید باید ۲ تا ۴ لیوان نوشیدنی‌های خنک در هر ساعت بنوشید. نوشابه‌های ورزشی چون مواد معدنی که هنگام عرق کردن از دست دادید جبران می‌کنند مفید هستند. 

گرمازدگی گرمازدگی گرمازدگی download 15

اگر می‌خواهید در فضای باز ورزش کنید، صبح یا عصر این کار را انجام دهید. لباسهای گشاد، سبک و با رنگ روشن به تن کنید. از خوردن وعده‌های غذای سنگین و داغ در هوای خیلی گرم خودداری کنید. برای اینکه دمای بدنتان پایین بیاید دوش آب سرد بگیرید. آفتاب سوختگی باعث می‌شود پوست نتواند خودش را خنک نگه دارد پس حتما از کرم ضد آفتاب با SPF 15 یا بالاتر نیم ساعت قبل از اینکه از خانه خارج شوید، استفاده کنید.  

داروهای سنتی ضد گرمازدگی:

از قدیم ایرانیان برای جلوگیری از گرمازدگی خاکشیر و تخم شربتی استفاده می‌کردند که همراه با مقداری آبلیمو به صورت شربت خنک نوشیده می‌شد. عرق کردن علاوه بر از دست دادن آب مقداری از الکترولیت‌های بدن را نیز خارج می‌کند که مصرف خاکشیر به علت داشتن پتاسیم می‌تواند تا حدودی کمبود الکترولیت را جبران کند.