کاهش خارش کهیر مزمن با این روش ها

کهیر مزمن همراه با خارش، قرمز رنگ و برجسته هستند و اغلب در بدترین زمان های ممکن بوجود می آیند. با توجه به گزارش کالج آمریکایی آلرژی، آسم و ایمنی شناسی، حدود ۲۰ درصد از مردم حداقل یک بار در زندگی خود کهیر را تجربه کرده اند. کهیر مزمن که بیش از شش هفته ادامه داشته باشد ( به صورت مداوم یا مکرر ) مزمن نامیده می شود. برای برخی از افراد این کهیرها در اثر آلرژی ایجاد می شوند، ولی برای دیگران علت قابل تشخیصی وجود ندارد. کهیرهای مزمنی که علت شناخته شده ای نداشته باشند کهیر مزمن ناشناخته (  chronic idiopathic urticaria ) نامیده می شوند.

خارش ایجاد شده در اثر کهیر مزمن که بر اثر ترشح آنتی هسیتامین در بدن توسط سیستم ایمنی بدن ایجاد می شود، می تواند کیفیت زندگی را تحت تاثیر قرار دهد. این موارد از یافته های اصلی مطالعه ای که در ماه آگوست ۲۰۱۵ در مجله سالانه آلرژی آسم و ایمنی شناسی منتشر شده، می باشد. با این حال در بسیاری از موارد راه هایی برای کاهش خارش کهیر مزمن وجود دارد.

کهیر مزمن

از محرک ها دوری کنید 

به گفته دکتر گری گلدنبرگ (  Gary Goldenberg ) استادیار بالینی پوست در دانشکده پزشکی کوه سینای در نیویورک، تست آلرژی معمولا اولین قدم برای افرادی است که توسعه کهیر روی بدنشان دارند. حتی اگر نتیجه آزمایش خونتان منفی بود و علت ایجاد کهیر مشخص نشد، به این معنا نیست که هیچ محرکی برایش وجود ندارد.

زخمی شان نکنید 

بله می دانم که حس خارشی که دارید، دیوانه کننده است، ولی خاراندن کهیر باعث گسترش و التهاب بیشتر آن می شود. به گفته دکتر نیتا اودن ( Neeta Ogden ) متخصص آلرژی در یک درمانگاه خصوصی در انگلوود نیوجرسی و سخنگوی بنیاد آسم و آلرژی آمریکا، کمپرس سرد می تواند بدون تشدید کهیر، خارش آن را کم  کند.

آنتی هیستامین مصرف کنید 

مصرف آنتی هیستامین که بدون نسخه پزشک هم می توانید تهیه کنید، می تواند به کاهش خارش و کاهش دوره کهیر مزمن با مسدود کردن علایم تولید که هیستامین منتشر می کند، کمک کند. مهم این است که آنتی هیستامین به موقع، هر روز و سر ساعت مشخص مصرف شود. آنتی هیستامین کهیرهای شما را درمان نمی کند، ولی می تواند به ایجاد کهیر های جدید در ۲۴ ساعت آینده کمک کند. کرم های آنتی هیستامین هم می توانند جلو ایجاد خارش را بگیرند. با پزشکتان مشورت کنید تا بهترین نوع آنتی هیستامین برای کاهش خارش را به شما معرفی کند.

آرام باشید 

استرس همه چیز را بدتر می کند. زمانی که احساس استرس می کنید همه چیز تقویت می شود. اگر کهیر مزمن دارید با استرس بدتر می شود. بهترین کار برای کاهش استرس، مدیتیشن، تنفس عمیق یا فقط یک پیاده روی در آرامش است. البته کلید اصلی کار تکرار است. چیزی پیدا کنید که به شما آرامش دهد و اغلب همان کار را تکرار کنید.

طب سوزنی انجام دهید 

طب سوزنی می تواند در تسکین خارش مرتبط با کهیر مزمن نقش داده باشد. در مطالعه ای که در سپتامبر ۲۰۱۵ در مجله طب مکمل و جایگزین منتشر شد، تاثیر طب سوزنی بر تسکین خارش تایید شده بود.

برای کاهش خارش کهیر دوش آب سرد بگیرید 

دوش آب گرم یا نشستن در وان آب گرم می تواند کهیر را بدتر کند. گرما می تواند باعث تاخیر برگشت خون به شاهرگ ها شود که در نتیجه، خون بیشتری به کهیر ها رسیده و باعث گسترششان می شود. به جای آن یک دوش آب سرد بگیرید یا در وان آب سرد بنشینید تا خارشتان آرام شود. همیشه از صابون و سایر محصولات بدون بو که برای پوست های حساس هستند، استفاده کنید. این محصولات سبب ایجاد کهیر نمی شوند، ولی استفاده از مواد شوینده ای که به اندازه کافی ملایم نیستند، می تواند مشکلتان را بدتر کند.

برای کاهش خارش کهیر پوستتان را مرطوب نگه دارید 

کهیرها خودشان باعث خشک شدن پوست همانند سایر مشکلات پوستی نمی شوند، اما مرطوب کردن اگر باعث خنک شدن یا تسکین می شود، می تواند مفید باشد. بعضی محصولات حاوی مواد ضد خارش مثل بلغور جو دو سر هستند که می تواند به تسکین پوست و خارشتان کمک کند. ولی همیشه قبل از  استفاده از محصولات جدید آن ها را روی قسمت کوچکی از پوستتان تست کنید و ۴۸ ساعت صبر کنید تا مشخص شود به ماده جدید واکنش می دهید یا نه . اگر بلغور جو دو سر برایتان مفید بود، می توانید هنگام عود خارش کهیر در وان حمام کمی از این ماده و آب سرد بریزید و در وان بنشینید.

منبع : بیتوته

 

نظر و پیشنهاد بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *