چطور از آرتروز خلاص شویم؟

امروزه اضافه وزن و نداشتن شیوه زندگی سالم سلامت جامعه را به شدت تهدید می کند. تجمع چربی در ناحیه لگن و ران، بدن را در سیکل معیوب قرار می دهد و  موجب سخت شدن حرکت، آسیب های مفصل لگن و زانو و دردهای انتهای لگن می شود. ادامه این حالت باعث بیماری های دیسک ستون فقرات و آرتروز زودرس مفاصل به خصوص در زانو می شود. 

چطور از آرتروز خلاص شویم؟ آرتروز چطور از آرتروز خلاص شویم؟

به طور کلی چاقی در خانم ها و آقایان فرم متفاوتی دارد. تجمع چربی در خانم ها بیشتر در ناحیه لگن و ران و در آقایان در اطراف شکم است. خانم ها در عوارض ناشی از تجمع چربی در ناحیه تحتانی آسیب پذیر تر هستند. خانم ها به دلیل ظریف بودن ساختار اسکلتی و حجم عضلانی کمتر، زودتر در معرض عوارض ناشی از تجمع بافت چربی در ناحیه تحتانی قرار می گیرند و همانطور که اشاره شد تجمع چربی در ناحیه لگن و ران باعث افزایش احتمال ابتلا به آرتروز می‎شود. استفاده از مواد غذایی پرکالری و چرب باعث اضافه وزن و چاقی می شود و احتمال بروز آرتروز را افزایش می دهند.

استفاده از مواد غذایی پرکالری، چرب و سرشار از نمک، عدم مصرف مواد غذایی طبیعی و سالم، سکون و عدم تحرک همگی در ایجاد چاقی افراد نقش اساسی دارند. متخصصان فیزیوتراپی می‌گویند داشتن وزن ایده‌آل، از میزان فشاری که بر مفاصل وارد می‌شود کاسته و منجر به کاهش دردهای آرتروزی می‌گردد. روزانه ۴۰ دقیقه پیاده روی می تواند تاثیر زیاد در این زمینه داشته باشد، همچنین انجام فعالیتهای ورزشی که حد فاصل مفصل ران و زانو را درگیر می کنند، مانند دوچرخه سواری، دویدن و شنا در این زمینه بسیار مفید و موثر هستند. در صورت امکان میوه و سبزیجات بیشتری در برنامه غذایی خود بگنجانید و مصرف گوشت‌های چرب را کاهش دهید. این تغییرات علاوه بر کاهش وزن موجب کاهش التهابات شده و بهبود دردهای آرتروزی را همراه خواهد داشت.

منبع: yjc.ir

مطالب مرتبط:

ورزش‌های مناسب برای آر‌تروز

آر‌تروز ناشی از ورزش

نظر و پیشنهاد بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *