زیاد شنیده‎ایم که زنان بیشتر و زودتر از مردان گرسنه می‎شوند و در طول روز وعده‌های غذایی متنوع‌تری می‌خورند و بیشتر اهل خوردن تنقلات هستند. آیا این گرسنگی در زنان ریشه روانی یا بیولوژیکی دارد؟ پزشکان و روانشناسان به این حالت گرسنگی عصبی یا پرخوری عصبی (nervosa bulimia) یا سندرم زن گرسنه می‎گویند.

زن گرسنه در روزهای پیش از قاعدگی، گرسنه‌تر است. همچنین غمگین‎تر و تحریک پذیرتر و بی‎حال‎تر است. تغییرات هورمونی ماهانه یکی از دلایل آن است. کاهش قند خون و افسردگی  هم از دیگر دلایل هستند. روانشناسان و بهترین پزشکان می‌گویند اختلال خوردن نوعی مکانیسم جبرانی برای بدن است. ضعف روانی با دل ضعفه و گرسنگی پیوند دارد. اطلاعات پزشکی حاصل از تحقیقات آزمایشگاهی دانشمندان می‎گوید پرخوری عصبی نتیجه اختلال در غدد درون ریز و افسردگی پنهان است.

پرخوری عصبی پرخوری عصبی پرخوری عصبی در زنان

اما سوال این است که چه باید کرد؟ خوردن شیرینی و قند باعث افزایش افسردگی می‎شوند و در یک دور باطل خوردن و بیشتر افسرده شدن سرگردان می‎شوید. برای درمان پرخوری عصبی در قدم اول باید زمان قاعدگی و تغییرات هورمونی ماهانه را به خاطر داشته باشید. در این زمان به جای خوردن مواد شیرین به جایگزین‌های دیگری فکر کنید. برترین پزشکان ورزش، میوه‌ها و مکمل‌های دارویی را پیشنهاد می‎کنند و روانشناسان و روانپزشکان تفریحات دیگر مثل قدم زدن با یک دوست یا با افراد خانواده، تماشای فیلم یا انجام هر سرگرمی مورد علاقه را پیشنهاد می‌کنند. باید حرکت کنید، هورمون‎های بدن ما با تنبلی تنظیم نمی‎شوند.پیاده روی کنید، تند راه بروید و حتی بدوید. قند خون با دو میوه شیرین هم بالا می‎رود پس می‎توانید به جای مواد پرکالری، میوه بخورید. اگر سوگوار جای خالی کسی در زندگی‎تان هستید، سوگواری و گریه کنید. گریه کنید و فکر کنید. بعد از اینکه درس‌های لازم را از این شکست گرفتید به سوی زندگی حرکت کنید. مهم این است که بدانید همیشه در دسترس‌ترین و آسان‌ترین لذت، بهترین آن نیست. غذا خوردن لذتی شیرین است اما نتیجه درازمدت آن این است که غمگین‌تر و چاق‌تر می‎شوید.  

منبع: مجله موفقیت

مطالب مرتبط: 

تاثیر زعفران در اختلالات قاعدگی

تغذیه دوران قاعدگی

بی اشتهایی عصبی (آنورکسیا)