افرادی که می‌خواهند ساختار بدنشان را از طریق فعالیت شدید عضلانی تغییر دهند، به بدنسازی روی می‌آورند. اگر تمایل دارید بدن‌سازی را شروع کنید، این مطلب را بخوانید تا با مزایا و معایب آن آشنا شوید. چیزهایی که باید قبل از انتخاب بدنسازی بعنوان یک فعالیت بدنی از آنها آگاه باشید.

مزایا و معایب بدنسازی بدنسازی مزایا و معایب بدنسازی

مزایای بدنسازی

۱- حفظ سلامتی، اولین دلیل مهم روی آوردن افراد به ورزش است. بدنسازی، یکی از فعالیت‌های فیزیکی جامع است که می‌توان آنرا برای سالم و فعال ماندن عضلات، انجام داد.

۲- یکی دیگر از مزایایی که می‌توانید در بد‌‌نسازی تجربه کنید، نظم و انضباط است! شما می‌دانید که هر روز در هر شرایطی باید برای تمرین به باشگاه بروید. هیچ چیز نباید مانع رفتن شما به سالن بدن‌سازی در وقت مقرر شود. این مقدار نظم و انضباط در نهایت در زندگی اجتماعی شما نیز پدیدار می‌شود.

۳- یکی دیگر از مزایای عمده بدنسازی، افزایش اعتماد بنفس است. پرورش دادن عضلات بدن و خوب بنظر رسیدن می‌تواند بر زندگی شما نیز تاثیر مثبتی بگذارد. شما دائما توسط خانواده و همسالان خود تحسین می‌شوید.

۴- عضلات شما بعد از تمرینات شدید، خسته و فرسوده می‌شوند، شما در نهایت به استراحت کافی نیاز پیدا می‌کنید. تمرینات بدن‌سازی به شما کمک خواهند کرد که استراحت کافی و خواب مناسبی داشته باشید.

معایب بدنسازی

۱-  تمرین با وزنه، جزو اصلی‌ترین فعالیت‌ها در بدن‌سازی است. هنگام استفاده از وزنه‌ها، به ایمنی توجه داشته باشید. برای جلوگیری از هرگونه شرایط ناخواسته، همیشه یک حریف تمرینی داشته باشید. در هنگام استفاده از‌ هالتر، اگر بعلت وزن سنگین آن قادر به تکرار یک نوسان رو به بالا نباشید، این احتمال وجود دارد که زیر‌ هالتر به دام بیفتید! شما باید قادر به حفظ تعادل وزنه‌های سنگین باشید. اگر نمی‌توانید کنترل کامل بدنتان را درهنگام تمرین کردن حفظ کنید، دانسته یا ندانسته باعث سایش شدید و پارگی عضلات بدنتان می‌شوید.

۲- اگر بدن شما بعلت تعریق در طول تمرین، آب بیش از حد از دست دهد، دچار کم آبی می‎شوید. کم آبی باعث می‌شود که شما الکترولیت از دست دهید و منجر به ضعف، سرگیجه و گاهی اوقات بی نظمی ضربان قلب می‌گردد.

۳- یکی از رایج ترین تصورات غلطی که در ارتباط با این ورزش وجود دارد، این است که شما برای ساخت عضلات باید پروتئین‌ زیادی مصرف کنید. مصرف بیش از حد پروتئین می‌تواند برای بدنتان، بیشتر مضر باشد. تعدادی از افراد آنقدر در اینکار زیاده روی می‌کنند که کل رژیم غذایی شان از پروتئین تشکیل می‌شود. پروتئین اضافه می‌تواند فشار زیادی بر ارگان‌های بدنتان مخصوصا کلیه‌ها وارد کند. 

منبع: fitnessmagazine.ir

مطالب مرتبط: 

بایدها و نبایدهای بدنسازی برای تناسب اندام!