bافرادی که سکته کرده اند این رژیم غذایی را رعایت کنند · سامانه جامع اطلاعات پزشکی
افرادی که سکته کرده اند این رژیم غذایی را رعایت کنند

مصرف مقدار کافی از گروه میوه‌ها و سبزیجات، می‌تواند به کاهش خطر سکته کمک کند. خوردن حداقل دوبار در هفته ماهی هم در این امر موثر است.

سکته

علائم سکته :
در بعضی موارد چند روز قبل از وقوع سکته فرد دچار سردرد، خواب‌آلودگی و سرگیجه یا حتی اختلال در بینایی می‌شود.
در برخی موارد این علائم از چند هفته قبل ایجاد می‌شود. بعد از سکته معمولا یک طرف بدن فلج کامل یا نیمه فلج می‌گردد.

درمان‌های رایج :

بسیاری از افراد بعد از ابتلا به سکته، با انواع معلولیت‌ها یا اختلال در صحبت کردن مواجه می‌شوند که انجام اقدامات درمانی و توان‌بخشی برای این افراد اهمیت خاصی دارد.
خطر بروز سکته بعدی به دنبال استفاده از داروهای ضد انعقاد، کاهش فشار خون بالا از طریق دارو، تغییر شیوه زندگی و رژیم غذایی کاهش می‌یابد.

مواد غذایی مفید جهت ممانعت از بروز این بیماری :

اما بسیاری از پزشکان معتقدند که بعضی اصلاحات رژیمی می‌توانند باعث کاهش فشار خون بالا و در نتیجه کاهش خطر ابتلا به سکته گردند.
از آنجا که ایجاد پلاک آترواسکلروتیک در دیواره عروق مغزی در حضور رادیکال‌های آزاد با سرعت بیشتری صورت می‌گیرد، افزایش مصرف روزانه مواد مغذی آنتی‌اکسیدان می‌تواند به مبارزه با مقادیر خطرناک این رادیکال‌های آزاد کمک کند.

مصرف هرچه بیشتر سبزیجات و میوه ها :

میوه‌ها و سبزیجات همچنین آب سبزیجات و سبزی‌های یخ‌زده ضمن آنکه دارای مقدار کمی سدیم هستند غنی از ویتامین‌های آنتی‌اکسیدان، پتاسیم و انواع فیتونوترینت‌ها هستند.
سطح بالای ویتامین A در خون به علت مصرف بالای سبزی‌های غنی از بتاکاروتن با بهبودی سریع‌تر بیماران بعد از سکته مرتبط است.
** افزایش دریافت ویتامین E اثرات محافظتی بالایی دارد.

** آواکادو و سبزی‌های برگی سبز رنگ از منابع غنی ویتامین E هستند.

مصرف پروتئین‌های گیاهی :

حبوبات، توفو، مغز دانه‌ها، دانه‌های روغنی و سایر پروتئین‌های گیاهی باید بیشتر مصرف شوند و در مقابل از مصرف پروتئین‌های حیوانی کاسته شود. مشاهده شده است که میزان سکته در گیاه‌خواران به مراتب کمتر از گوشت‌خواران است.

مصرف ماهی های چرب :

ماهی‌های روغنی مثل ماهی آزاد، ماهی خالی مخالی و ساردین می‌توانند باعث بهبود جریان خون شوند.

مصرف ماهی‌های روغنی حداقل دو بار در هفته اثرات محافظتی قابل توجهی در برابر سکته ایجاد می‌کند.

کنترل وزن :

نان، برنج، رشته، سیب‌زمینی و غلات صبحانه دارای چربی کم و در عین حال غنی از منابع انرژی هستند که بتدریج در بدن آزاد می‌شوند و در نتیجه فرد را برای مدت بیشتری سیر نگه می‌دارند.

اسیدهای چرب غیر اشباع :

مغز دانه‌ها، دانه‌های روغنی و روغن کتان حاوی اسید لینولئیک هستند.

مشاهده شده است که مقدار این اسید چرب ضروری در مردان میانسالی که به سکته مبتلا شده‌اند، پایین‌تر از افراد غیر مبتلا به سکته است.

سلنیوم :

مغزهای برزیلی، یکی از غنی‌ترین منابع سلنیوم هستند.

محققین اظهار می‌کنند که دریافت مقادیر کم این ماده معدنی با افزایش خطر سکته مرتبط است.

مصرف ۳ مغز برزیلی در روز به بهبود دریافت سلنیوم کمک می‌کند.

منبع : سلامت نیوز

مطالب مرتبط :

میگرن هشدار بروز سکته است

اطلاعات پزشکی

بیشتر بخوانید

نظر و پیشنهاد بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *