۱۰ اشتباه رایج در مورد کاهش وزن

۱- اعتماد کردن به رژیم‎های غلط: ممکن است برای اینکه سریع‌تر وزن کم کنید به رژیم‌های مضر برای سلامتی روی بیاورید. مثل رژیم گریپ فروت یا سوپ کلم که فقط اجازه می‎دهد سوپ کلم بخورید. یا اینکه کالری دریافتی روزانه خود را به کمتر از ۱۰۰۰ کالری کاهش می‌دهید. درست است که در این شرایط وزن کم می‌کنید. اما با این روش شما بدن را مجبور می‎کنید متابولیسم را کاهش دهد. بعد از تمام شدن رژیم وقتی یک مقدار بیشتر کالری به بدن می‎رسد. وزن کاهش یافته دوباره برمی‎گردد. 

10 اشتباه رایج در مورد کاهش وزن کاهش وزن 10 اشتباه رایج در مورد کاهش وزن images 78

۲- نخوردن صبحانه: نخوردن صبحانه به نظر ساده‎ترین راه کاهش کالری دریافتی است اما این کار باعث می‎شود در طول روز گرسنه باشید. که این باعث خوردن اسنک‌های پر کالری و ناسالم و ناهار بیش از مقدار معمول می‎شود. در عوض خوردن صبحانه‌ای که سرشار از پروتئین و فیبر است باعث می‎شود در طول روز گرسنه نشوید و به کاهش وزن کمک می‎کند. 

۳- به حساب نیاوردن اسنک‎ها (میان وعده‌ها): شاید شما کالری وعده‎های غذایی اصلی را با دقت محاسبه می‌کنید اما به خوراکی‎هایی که روی میز کارتان هست یا چیزهای کوچکی که در طول روز می‌خورید مثل یک برش کوچک کیک یا یک اسکوپ بستنی بی‎توجه هستید. این موارد کوچک می‎تواند باعث خراب شدن برنامه رژیم شما شود. 

۴- نخوردن میان‌وعده‌ها: افرادی که وعده‎های غذایی اصلی و میان‌وعده‌های بیشتر و با مقدار کم در روز می‌خورند، در کاهش وزن موفق‌ترند. خوردن میان‎وعده باعث می‎شود سوخت و ساز (متابولیسم) بدن افزایش پیدا کند. به خصوص میان وعده‎هایی که سرشار از پروتئین هستند مثل مغزها بسیار مفید هستند. 

۵- غذاهای کم چرب بخورید: محصولات کم چرب نقش مهمی در رژیم شما ایفا می‎کنند. بهترین راه برای فهمیدن این که چه مقدار چربی، قند و کالری می‎خورید، بررسی برچسب اطلاعات تغذیه‎ای روی محصولات است. 

۶- نوشیدنی‎های پر کالری: اکثر افراد به کالری نوشیدنی‎ها مثل قهوه، آب‌میوه و نوشابه‌ها توجهی نمی‎کنند. اما گاهی این نوشیدنی‎ها کالری بسیار زیادی به بدن وارد می‎کنند و نکته‌ای که باید در نظر گرفت این است که نوشیدنی‎ها باعث کاهش گرسنگی هم نمی‎شوند. 

۷- نوشیدن مقدار کمی آب: این یکی از ساده‎ترین اشتباهات است که می‎توان آن را اصلاح کرد. آب برای سوختن کالری بسیار ضروری است. وقتی بدن دچار کم‌آبی شود، متابولیسم کاهش پیدا می‎کند. 

۸- مصرف نکردن لبنیات: تحقیقات نشان داده مصرف نکردن لبنیات باعث عدم موفقیت برنامه کاهش وزن می‎شود. زیرا بدن وقتی کلسیم بیشتری دریافت می‌کند، چربی بیشتری می‎سوزاند. و لبنیات بهترین منابع کلسیم هستند. لبنیات کم چرب را برای مصرف انتخاب کنید.

۹- خوردن فست فود: شاید برای سفارش دادن سالاد یا یک غذای نسبتا سالم به فست فودها سری بزنید اما اطمینان دارید که در برابر میلک‌شیک‎ها مقاومت خواهید کرد؟ تحقیقات نشان داده افرادی که ۲ بار در هفته فست فود می‏‎خورند، ۱۰ پوند بیشتر از افرادی که کمتر از یک بار در هفته فست فود می‎خورند، اضافه وزن دارند.

۱۰- هدف‎های غیر ممکن داشتن: اگر برای هفته اول رژیم خود توقع داشته باشید که وزن زیادی کم کنید و در پایان هفته نتوانید این کار را انجام دهید، ناامید خواهید شد و از ادامه رژیم منصرف می‎شوید. پس مهم است که با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و اهداف واقعی برای خود تعیین کنید که هم کاهش وزن سالم داشته باشید، هم بتوانید به اهداف‎تان دست یابید.  

منبع: www.webmd.com

مطالب مرتبط: 

آیا نوشیدن آب قبل از غذا به کاهش وزن کمک می‎کند؟

شروع کنید به دویدن!