آیا کودکان چای بخورند یا نه؟

بهتر است چایی که به کودک می‌دهید نسبت به چایی که خودتان می‌نوشید رقیق‌تر باشد. معمولا بسته به نوع چای، هر چا ی باید ۴ تا ۶ دقیقه دم بکشد. اما در مورد کودکان، این زمان به ۲ تا ۴ دقیقه کاهش می‌یابد. اگر چا ی خیلی غلیظ و قوی است، حتما با اضافه کردن آب به آن، از غلظتش بکاهید.

چای

نکته دیگری که لازم است والدین به آن توجه کنند این است که دمای چا ی برای کودکان نسبت به بزرگسالان باید بسیار کمتر باشد. بهتر است چا ی را در دمای اتاق بگذارید تا دمای آن با محیط یکسان گردد.

معمولا کودکان، و حتی بزرگسالان، میل به خوردن چا ی به همراه شکر یا قند دارند. کودکانی که در طول روز بیش از ۳۵۵ میلی‌لیتر چا ی شیرین مصرف می‌کنند، ۶۰ درصد بیش از سایرین احتمال دارد دچار افزایش وزن و چاقی شوند.
چا ی هیچ کالری ندارد و ارزش غذایی آن نیز از نظر میزان ویتامین‌ها و مواد مغذی موجود در آن زیاد نیست. کودکانی که معده خود را با چا ی پر می‌کنند، میل کمتری به خوردن مواد غذایی سالم و مغذی خواهند داشت. نتیجه این امر چیزی جز سوءتغذیه نیست.
همچنین مصرف چا ی مانع جذب آهن در خون می‌شود. در نتیجه کودکانی که چا ی زیادی مصرف می‌کنند ممکن است دچار کمبود آهن شوند.

کافئین نوعی ماده دارد که باعث می‌شود آب بدن با سرعت بیشتری دفع شود. میزان این دفع مایعات بستگی به میزان کافئینی که مصرف شده است دارد. همین دفع مایعات می‌تواند بدن را در معرض کم‌آبی قرار دهد و در نتیجه برای سلامت اعضای گوناگون بدن خطرناک باشد. این مورد، در فصول گرم سال که نیاز بدن به مایعات افزایش پیدا می‌کند از اهمیت بیشتری برخوردار است.
کافئین می‌تواند برای بدن وابستگی ایجاد کند. به همین دلیل هم اگر فرزندتان به نوشیدن چا ی عادت کند، وابستگی بدن او به این ماده موجب افزایش مصرف و در نتیجه افزایش آثار سوء این ماده بر بدن او خواهد شد.
مصرف چا ی ساعت خواب کودک را مختل می‌کند و ادرار کودکان را در شب و نیمه‌شب بسیار زیاد می‌کند.

منبع : سلامت نیوز

مطالب مرتبط :

خاصیت چا ی سبز

اطلاعات پزشکی

بیشتر بخوانید

نظر و پیشنهاد بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *